Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když u Přerova přistanou tygři

  19:01aktualizováno  19:01
Stíhací letoun Tornádo pomalovaný pestrými barvami je doslova v obležení diváků. Patří německým elitním stíhačům takzvaných tygřích letek NATO, které se představily veřejnosti v rámci Dne Vzdušných sil na vojenském letišti v Bochoři u Přerova.

Dvojice malých kluků se bezhlavě vrhá na betonovou plochu vojenského letiště. "Trochu doleva," diriguje je přísně otec a srovnává oba hochy tak, aby v hledáčku fotoaparátu měl za jejich obličeji i jednu ze stíhaček F-16 s belgickými znaky.

Den Vzdušných sil České armády na vrtulníkové základně v Bochoři u Přerova právě vrcholí. "Je tady asi osm tisíc lidí," konstatuje spokojeně mluvčí základny Milan Kouřil.

Dlouhé šňůry návštěvníků lemují letiště. V sobotní dopoledne je sem přilákali piloti tygřích letek NATO hned z pěti zemí a hlavně jejich stroje. Pestrými barvami pomalovaný letoun Tornádo svítí daleko přes letištní plochu. Netradiční žlutočerná kamufláž má připomínat tygra.

Podobně si zdobí své letouny i vrtulníky další takzvané tygří letky, které ve svých zemích platí za elitu vojenského letectva.

Letos do Bochoře dorazili Belgičané se stíhačkami F-16, němečtí piloti s Tornády, na vrtulnících Puma Britové a Italové na vrtulnících Augusta 212. Každý ze strojů má někde namalovaného tygra nebo jinou kočkovitou šelmu.

- Tradice tygřích letek vznikla za druhé světové války v americkém letectvu.

- V šedesátých letech minulého století se piloti tygřích letek armád členských států NATO začali scházet, aby společně procvičili nové způsoby leteckého boje.

- V roce 1961 se tehdejší francouzský ministr obrany Pierre Messner pokusil upevnit vojenskou spolupráci s USA a doporučil svým jednotkám vytvořil mezinárodní spojenectví letek.

- Další impuls vyslala 79. taktická stíhací letka americké armády působící v britském Woodbridge, která měla ve znaku velkou kočku. S podporou ministra Messnera velení americké letky hledalo francouzskou jednotku, která by měla stejné logo. Tou byla Escadron de Chasse ze základny Cambrai Epinoy pyšnící se znakem s tygří hlavou.

- V červenci 1961 pak piloti uspořádali první setkání letek, takzvaný Tiger Meet. Tradice setkání pokračovala a v roce 1977 vyrobili londýnští řemeslníci trofej - sošku Silver Tiger Trophy pro neprofesionálnější letku.
Postupně se do skupiny tygřích letek zapojili piloti z dalších členských zemí NATO.

- V současnosti má asociace tygřích letek 17 řádných členů z jedenácti členských zemí aliance a neutrálního Švýcarska. Další letky pak mohou využívat čestného či zkušebního členství v NATO Tiger Association.
Tygří setkání probíhá každoročně a vítěz cvičení získává na jeden rok putovní sošku tygra. Žádné elitní letce se doposud nepodařilo prvenství v soutěži obhájit.
"Máme za sebou několik hodin letu," odmítají nějaké podrobnější diskuze s návštěvníky britští piloti vrtulníku Puma a mávnutím ruky pouští všechny zájemce do kokpitu.

Na leteckou přehlídku u Přerova přiletěli až ze Severního Irska. Přední část vrtulníků zdobí obrovská tygří hlava.

Stejným honosným přívlastkem 'tygří' se pyšní i čeští piloti 321. letky z domovské vrtulníkové základny v Bochoři. Předloni na strojích Mi-24 porazili v pravidelné soutěži tygřích letek všechny ostatní.

"Musíme ukázat lidem, co naši piloti umí," říká velitel Vzdušných sil Ladislav Minařík. Jeho slova ale přehlušuje nízký průlet dvojice stíhaček Mig-21 z výzbroje české armády.

"Pořád někde čtu o našich, chtěl jsem je vidět," tvrdí pětačtyřicetiletý Petr Malý, který přijel na přehlídku z Ostravy. Přímo před diváky vrcholí mistrovská ukázka Přerovských na bitevnících Mi-24.

Dvojice "pluje" po obloze naprosto shodně, když se jeden otočí doleva, druhý v tu samou chvíli točí stejným směrem. "Dolů, průlet...," pouští občas do reprobeden moderátor přehlídky autentické rozhovory mezi oběma piloty.

"Musí být naprosto synchronní a to představuje hodně cvičení," komentuje výkon svých kolegů kapitán Martin Vaniš. Předvést své umění na leteckých dnech podobných tomu v Bochoři není podle něj vůbec jednoduché. "Nesmíte nad diváky, ale zase nesmíte být od nich moc daleko, aby vůbec něco viděli," vysvětluje Vaniš.

Návštěvníci Dne vzdušných sil v Přerově si prohlížejí armádní speciál Tu-154, který převáží české vojáky do misí nebo ministra obrany při jeho cestách v zahraničí.

Armádní nákladní letoun An-26.

Stíhací letoun F-16 belgické tygří letky ze základny v Kleine Brogelu.

Letoun Tornádo německého letectva v tygřích barvách.

Britští piloti s vrtulníkem Puma přiletěli na přehlídku do Bochoře u Přerova až ze základny v Severním Irsku.

Nadšenci vojenské techniky mohli usednouti do kokpitů jednotlivých letounů.

Obligátní tygří hlava na přední části britského stroje Puma.

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.