Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když u Přerova přistanou tygři

  19:01aktualizováno  19:01
Stíhací letoun Tornádo pomalovaný pestrými barvami je doslova v obležení diváků. Patří německým elitním stíhačům takzvaných tygřích letek NATO, které se představily veřejnosti v rámci Dne Vzdušných sil na vojenském letišti v Bochoři u Přerova.

Dvojice malých kluků se bezhlavě vrhá na betonovou plochu vojenského letiště. "Trochu doleva," diriguje je přísně otec a srovnává oba hochy tak, aby v hledáčku fotoaparátu měl za jejich obličeji i jednu ze stíhaček F-16 s belgickými znaky.

Den Vzdušných sil České armády na vrtulníkové základně v Bochoři u Přerova právě vrcholí. "Je tady asi osm tisíc lidí," konstatuje spokojeně mluvčí základny Milan Kouřil.

Dlouhé šňůry návštěvníků lemují letiště. V sobotní dopoledne je sem přilákali piloti tygřích letek NATO hned z pěti zemí a hlavně jejich stroje. Pestrými barvami pomalovaný letoun Tornádo svítí daleko přes letištní plochu. Netradiční žlutočerná kamufláž má připomínat tygra.

Podobně si zdobí své letouny i vrtulníky další takzvané tygří letky, které ve svých zemích platí za elitu vojenského letectva.

Letos do Bochoře dorazili Belgičané se stíhačkami F-16, němečtí piloti s Tornády, na vrtulnících Puma Britové a Italové na vrtulnících Augusta 212. Každý ze strojů má někde namalovaného tygra nebo jinou kočkovitou šelmu.

- Tradice tygřích letek vznikla za druhé světové války v americkém letectvu.

- V šedesátých letech minulého století se piloti tygřích letek armád členských států NATO začali scházet, aby společně procvičili nové způsoby leteckého boje.

- V roce 1961 se tehdejší francouzský ministr obrany Pierre Messner pokusil upevnit vojenskou spolupráci s USA a doporučil svým jednotkám vytvořil mezinárodní spojenectví letek.

- Další impuls vyslala 79. taktická stíhací letka americké armády působící v britském Woodbridge, která měla ve znaku velkou kočku. S podporou ministra Messnera velení americké letky hledalo francouzskou jednotku, která by měla stejné logo. Tou byla Escadron de Chasse ze základny Cambrai Epinoy pyšnící se znakem s tygří hlavou.

- V červenci 1961 pak piloti uspořádali první setkání letek, takzvaný Tiger Meet. Tradice setkání pokračovala a v roce 1977 vyrobili londýnští řemeslníci trofej - sošku Silver Tiger Trophy pro neprofesionálnější letku.
Postupně se do skupiny tygřích letek zapojili piloti z dalších členských zemí NATO.

- V současnosti má asociace tygřích letek 17 řádných členů z jedenácti členských zemí aliance a neutrálního Švýcarska. Další letky pak mohou využívat čestného či zkušebního členství v NATO Tiger Association.
Tygří setkání probíhá každoročně a vítěz cvičení získává na jeden rok putovní sošku tygra. Žádné elitní letce se doposud nepodařilo prvenství v soutěži obhájit.
"Máme za sebou několik hodin letu," odmítají nějaké podrobnější diskuze s návštěvníky britští piloti vrtulníku Puma a mávnutím ruky pouští všechny zájemce do kokpitu.

Na leteckou přehlídku u Přerova přiletěli až ze Severního Irska. Přední část vrtulníků zdobí obrovská tygří hlava.

Stejným honosným přívlastkem 'tygří' se pyšní i čeští piloti 321. letky z domovské vrtulníkové základny v Bochoři. Předloni na strojích Mi-24 porazili v pravidelné soutěži tygřích letek všechny ostatní.

"Musíme ukázat lidem, co naši piloti umí," říká velitel Vzdušných sil Ladislav Minařík. Jeho slova ale přehlušuje nízký průlet dvojice stíhaček Mig-21 z výzbroje české armády.

"Pořád někde čtu o našich, chtěl jsem je vidět," tvrdí pětačtyřicetiletý Petr Malý, který přijel na přehlídku z Ostravy. Přímo před diváky vrcholí mistrovská ukázka Přerovských na bitevnících Mi-24.

Dvojice "pluje" po obloze naprosto shodně, když se jeden otočí doleva, druhý v tu samou chvíli točí stejným směrem. "Dolů, průlet...," pouští občas do reprobeden moderátor přehlídky autentické rozhovory mezi oběma piloty.

"Musí být naprosto synchronní a to představuje hodně cvičení," komentuje výkon svých kolegů kapitán Martin Vaniš. Předvést své umění na leteckých dnech podobných tomu v Bochoři není podle něj vůbec jednoduché. "Nesmíte nad diváky, ale zase nesmíte být od nich moc daleko, aby vůbec něco viděli," vysvětluje Vaniš.

Návštěvníci Dne vzdušných sil v Přerově si prohlížejí armádní speciál Tu-154, který převáží české vojáky do misí nebo ministra obrany při jeho cestách v zahraničí.

Armádní nákladní letoun An-26.

Stíhací letoun F-16 belgické tygří letky ze základny v Kleine Brogelu.

Letoun Tornádo německého letectva v tygřích barvách.

Britští piloti s vrtulníkem Puma přiletěli na přehlídku do Bochoře u Přerova až ze základny v Severním Irsku.

Nadšenci vojenské techniky mohli usednouti do kokpitů jednotlivých letounů.

Obligátní tygří hlava na přední části britského stroje Puma.

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Afghánistán, Kábul
Na bojišti nikdy nevyhrajete, vzkázal Talibanu šéf NATO

NATO ani Spojené státy nedovolí, aby se Afghánistán stal znovu bezpečným útočištěm pro mezinárodní teroristy, shodli se během nečekané návštěvy Kábulu šéf...  celý článek

Americký torpédoborec USS Ross u pobřeží Skotska odpaluje antiraketu ke zničení...
NATO naostro testuje protiraketový deštník, má zničit balistické střely

Bude to první takřka ostrý test. Severoatlantická aliance během cvičení "Formidable Shield" u Skotska vyzkouší svůj protiraketový deštník. Tentokrát ale...  celý článek

Rumunský 26. pěší pluk přezdívaný "Rudí škorpioni" tvoří jádro nové vícenárodní...
Nechceme novou studenou válku, řekl šéf NATO k opatřením na jihovýchodě

V rumunské Craiově od listopadu začne působit další vícenárodní brigáda NATO na odstrašení Ruska. Podobně jako další bojové skupiny Aliance v Pobaltí a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.