Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když premiér jednou měří a dvakrát řeže

  1:00aktualizováno  1:00
Amnestie na silniční přestupky, o níž se v neděli zmínil premiér, nepochybně nebude. Naštěstí takové podlézání zákonů dost dobře nejde uskutečnit. Ministři mají připravit, co a jak v kontroverzním zákoně změnit.
Jakou váhu má slovo Jiřího Paroubka?

Jakou váhu má slovo Jiřího Paroubka? | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Silniční pravidla se nám nemusí líbit, ale jediný čistý způsob, jak je měnit, je schválit zákon nový, lepší.

Proč tedy odstupující premiér v neděli vystřelil ten amnestijní nápad?
A) Kritizovat tvrdý zákon před televizní kamerou je líbivé.
B) Rychlá střelba na cíl bez velkého míření patří k Paroubkovu politickému stylu. Trefí se, netrefí se, v obou případech jeho střelbu média zaznamenají.

Vystřelil nápad na zrušení lustračního zákona, po nesouhlasném zamručení z publika zrušení odvolal. Vystřelil povolební "únorový projev", po nepříznivé reakci ho odvolal.

Slovo, které přestane platit ve chvíli, kdy ozvěna ještě nestačila doznít, není nejlepší premiérskou vizitkou. Takovému slovu hrozí, že se začne podobat pouťovému balonku: vyletí, praskne, zbude jen vzduch.

Ale nejde jen o těkavá slova, která zlehčují vážnost politikovu i vážnost jeho funkce. ČSSD, která pro silniční zákon hlasovala, ohlašuje ústy premiéra změny už pár hodin (!) po zahájení jeho účinnosti - pokud poslanci budou stejného názoru jako předseda.

Vyloučeno to není. Kdysi schválili povinné účtenky za drobné nákupy, ale po premiérově zásahu je zrušili.

Co si má občan, volič o takovém přístupu k zákonodárné práci myslet? Říká se mu tím: vyrábíme zmetky, hlasujeme nedbale, právní řád flikujeme podle nálad (partajních, aktuálního veřejného mínění), na život v nejisté právní džungli si musíte zvykat.

Nemusíme. Ani nechceme. Nic proti úpravám silničního zákona, naopak. Ale ne na principu "jednou měř, dvakrát řež".

ODS byla odpůrcem silničního zákona. V sobotu její skoroministr dopravy ještě mluvil o ročním zjišťování plusů a minusů a následném doladění bodového systému, teď, po Paroubkově výstřelu, už mluví o rychlé novelizaci.

ČSSD, která zákon schválila, se také pohrne do změn rychlostí silničního piráta? Člověk si připadá jako pokusné zvířátko. Řidiče možná rychlost ohlášených změn potěší.

Ale občan by měl být ve střehu: zákony ovlivňující jeho život se netvoří po zralé úvaze zákonodárců, nýbrž podle dojmů, pocitů... a podle premiérovy rychlostřelby.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.