Dlouhé lhůty, podezření z korupce. Zlepšení nedosti rychlé. Bohatá firma si najme specialistu, který "v tom" umí chodit, zápis zařídí. Další podnikatel čeká třeba i měsíce...
Je nepochopitelné, že teprve nyní, v roce 14 svobodného podnikání, politici pohnou kostrou a tristní podmínky registrace změní. A to ještě s výhradou: možná.
S nadsázkou - politický establishment dosavadním fungováním rejstříku zřejmě zkouší odolnost byznysmenů. Kdo překoná první překážku registrace, smí si pak vysloužit jako statečný princ i dobrodiní úlev a podpor, neboť přece všechny zdejší politické strany podnikání fandí!
Zkušenost s letitou praxí zápisů firem u obchodních soudů je dostatečná, aby stát zavelel "děkujeme, stačilo, bude to zcela jinak". Soudní lobby se přesto této pravomoci nechce vzdát. Nezávislá soudní moc má ostatně jiné poslání než úřadování.
A zápis do rejstříku je normální úřední akt. Může ho dělat hospodářská komora, soukromníci, jako to funguje třeba u notářů, anebo zvláštní úřad. Evropa má vyzkoušeny všechny modely a o budoucnosti rejstříků nepřestává diskutovat.
Logicky. Perfektní rejstřík není nějakou výhodičkou pro ulehčení života firem, ale předpokladem konkurenceschopnosti každé ekonomiky. Tým t. č. exministra Rychetského si vybral variantu státního úřadu. Ani ta neoblaží podnikatele definitivním optimismem.
Zápisy u obchodních soudů trpěly podobnými nemocemi jako celá soudní moc. Riziko, že rejstříkový úřad bude stonat stejně jako ostatní úřední svět, tu určitě je. Přesto: každá změna špatného je vítaná. Každá dá aspoň naději.