Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdyby autobusu prasklo i druhé kolo, řidič by neměl šanci, míní znalec

  20:46aktualizováno  20:46
Řidič českého autobusu, který jel v Rakousku po dálnici bez jednoho zadního kola, velmi riskoval. Vedlejšímu kolu totiž mohl přetížením prasknout plášť a autobus by pak byl jen velmi těžko ovladatelný, řekl iDNES.cz znalec Evžen Sperger. Řidiči za přestupek hrozí pokuta v řádu tisíců eur.

Český dálkový autobus jel na rakouské dálnici A23 bez jednoho ze zadních kol. | foto: krone.at

"Taková jízda představuje velké riziko. Vše závisí na celkovém zatížení, tedy na tom, kolik lidí a zavazadel autobus vezl, nicméně u vedlejšího zadního kola mohlo přetížením dojít k protržení pláště," vysvětlil Sperger. Řidič by pak autobus v podstatě nemohl ovládat.

Už s jedním chybějícím kolem měl přitom 37letý český řidič problémy. Vozidlo se v osmdesátikilometrové rychlosti kymácelo a horko těžko se drželo v jízdním pruhu. Kromě chybějícího kola měl navíc autobus problémy s ložisky kol, brzdami nebo světly.

"Valící se bomba" na silnici

Rakušané zastavili český autobus, kterému chybělo kolo

Podle Dagmar Braunové, provozovatelky webu o autobusech Bus portál, nemusel být autobus v dobrém stavu už před jízdou. "Za všechno ale mohou vlastně sami cestující, protože tlačí na dopravce, aby snížil cenu. Ten pak jezdí nějakou 'šunkou', řidiči nemají čas se vyspat a tak dále," řekla Braunová iDNES.cz.

Policie už oznámila, že řidiče autobusu nebude trestně stíhat, ale bude proti němu zahájeno správní řízení, jak je obvyklé u dopravních přestupků. "To znamená, že mu hrozí jen peněžitá pokuta, a to nanejvýš v řádu několika málo tisíc eur," uvedl mluvčí vídeňské policie Roman Hahslinger.

Podle fotografií vozového parku dopravce a fotografií pořízených rakouskými médii byl zastavený autobus Neoplan N122 Skyliner. Riziko jeho jízdy bez zadního kola spočívá mimo jiné i v tom, že je to patrový model s výše položeným těžištěm. Takový autobus je hůře ovladatelný, zejména pak v rizikových situacích.

Stroj stejného typu havaroval v roce 2003 u jihočeských Nažidel. V rychlosti nad sto kilometrů sjel řidič na pravou krajnici, až se dotkl svodidel. Při brzdění strhl autobus na levou stranu vozovky. Odtud se neoplan zřítil ze sedmimetrového srázu, zemřelo 19 lidí. Za nehodu byl řidič Pavel Krbec odsouzen, v roce 2009 byl po pěti letech za mřížemi podmíněně propuštěn na svobodu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.