Jsem nepřítelem policejního státu v jakékoli podobě, to však neznamená znevažování úlohy policie ve společnosti. Včetně té dopravní. Řídím, a tedy mi mnohdy na cestě vadí neadekvátní rychlostní omezení, zažil jsem i nepříjemně povýšenecké chování policisty během kontroly. Toho by se policie mohla zbavit.
Taky jsem v posledních dnech několikrát skončil v Kryštofově síti.
Mám říci, zda mi tyhle kontroly vadily? Ne. Po formální stránce policisté vystupovali korektně, prostě běžná kontrola. Vzhledem k tomu, že jsem nic neprovedl, stačilo ke zjištění mé střízlivosti a formy vozu pár minut. Možná trochu okořeněných vzájemnou vstřícností. Toť vše.
Advokát Václav Vlk v článku Kryštof aneb cesta do pekel (MFD 27.4.) nazval Kryštofa policejní maršparádou.
Vyčítá mu, že zastavoval všechny vozy nebo že po řidicích vyžadoval občanky. A protinávrh? Aby, podobně jako třeba v Rakousku, policejní auto objíždělo svůj rajon a zasáhlo jen v případě potřeby.
To je nesmysl. Možná to jde v Rakousku, i když nezastírejme, že i tam namátkové kontroly znají. U nás to zatím nejde. Hovoří o tom samotný výsledek Kryštofa – provinil se zhruba každý čtvrtý zkontrolovaný řidič.
Nedokážu si představit, že by za každým z nich kličkovalo policejní auto! Důležité je, že tohle vysoké číslo se při kontrolách objevilo i přesto, že šlo o zmedializovanou akci a policisté byli vidět skoro na každém rohu. Ba co víc, řada lidí stejně usedla za volant opilá. Jak tohle zjistit z úkrytu policejního auta? Za takovými řidiči se policisté rozjíždějí až ve chvíli, kdy zaviní tragédii. Předtím o tom jednoduše nevědí.
Je pravda, že aktivní policejní hlídky zastavující drzouny tady chybí.
Pro ty slušné je k vzteku, jaké kousky zůstanou bez povšimnutí. A bez postihu. Jenže v naší zemi se strašlivou řidičskou morálkou to zatím nemůže být důvod pro zrušení Kryštofa.
Bohužel, potřebujeme obojí.
V jednom se však ten rakouský příměr hodí. Tamní ekonomiku bychom dohnali při současném tempu za třicet let. Řízení vozidla je však jen a jen záležitostí jednotlivce. Proto bychom mohli rakouské řidiče dohnat, a nemá to být převedeno na rychlou jízdu, o mnoho dříve. Dokážeme to?
V Ostravě v Rudné ulici se konala dopravně bezpečnostní akce X typu Kryštof. (19. dubna 2005) |