Podobně dopadli jen v Izraeli, Íránu a Tunisku," říká ředitel Ústavu pro informace ve vzdělávání Pavel Zelený. "Pokud se ovšem podíváte na známky, mají je kluci výrazně horší než dívky. Neodpovídá to výsledkům testování."
Podle odborníků to svědčí o tom, že do rozhodování učitele, jakou známku dát, se promítají i jiné věci než výsledky u zkoušení. "Dívky jsou mnohem pečlivější, mírnější, odpovědnější. Mají pěkné zápisky v sešitech, vzorně vypracované úkoly, a to je přístup, který je mnoha učitelům - tedy převážně ženám - bližší," soudí dětská psycholožka Václava Macáková.
Také ředitel Výzkumného ústavu pedagogického Jaroslav Jeřábek soudí, že za vším stojí především větší pečlivost dívek. "Jsou navíc schopny se mnoho věcí naučit nazpaměť. Kluci - pokud mohu zobecňovat - jsou víc přemýšliví, nad věcmi hloubají, zpochybňují. To může učitele rozčilovat."
Sami učitelé nijak nezpochybňují, že výkon před tabulí není tím jediným, co rozhoduje o známce. "Kromě vědomostí je přece potřeba hodnotit i přístup a snahu," říká učitelka fyziky na Základní škole v Botičské ulici v Praze Alena Dolejšová. "Když má někdo vědomosti, ale nedokáže je při zkoušení takzvaně prodat, má smůlu."
"Dívkám se rozhodně nenadržuje," soudí také ředitelka Základní školy Brigádníků v Praze Marcela Šimíková, která vyučuje matematiku. "Je ale pravda, že chlapci hodně věcí podceňují. Známkám nepřikládají takovou váhu."
Výsledky výzkumu také prokázaly, že dívky jsou v hodinách fyziky či matematiky méně sebevědomé a méně věří ve svůj úspěch než chlapci.
- čtvrtek 7. prosince 2000