Internet už má doma více než polovina Čechů. Ilustrační foto

Internet už má doma více než polovina Čechů. Ilustrační foto | foto: Shutterstock

Kdo nemá doma internet, patří už v Česku k menšině

  • 18
Internet už má doma více než polovina obyvatel republiky. Češi přiznali, že na internetu nejčastěji sledují zpravodajství a využívají elektronickou poštu. Kdyby síť zkolabovala, musela by čtvrtina lidí v Česku změnit způsob nakupování, polovina dětí by ztratila svůj koníček i zdroj informací.

Češi patří k evropské špičce ve využívání internetu. Ať jde o sledování zpravodajských serverů, on-line nakupování či internetové bankovnictví.
Jen v uplynulém roce si na internetu něco koupil každý čtvrtý člověk. Každý pátý se přes něj připojuje do banky.

Podle Hany Karbulové z agentury Factum Invenio nastal zásadní zlom před šesti lety a od té doby internet prudce nastupuje. Agentura poskytla MF DNES čerstvá čísla, z nichž mimo jiné plyne, že z domova se k internetu pravidelně připojuje více než polovina (54 %) lidí. Ještě před dvěma lety měli většinu ti, kteří internet doma neměli.

Podle Karbulové se k síti pravidelně připojuje i polovina dětí, které ho nejčastěji používají k hraní her (53 %), posílání e-mailů (41 %) a k přípravě do školy (31 %).

Využívání internetu je zároveň zajímavým sociologickým průzkumem o zájmech a životním stylu české populace. Před praktickými informacemi například z úřadů dávají lidé jednoznačně přednost článkům o kultuře, cestování či počasí. Počasí je mimochodem jedno z nejsledovanějších – umístilo se na třetím místě. Na internetu ho vyhledává 83 procent lidí.

S třiadevadesáti procenty nicméně suverénně vede zpravodajství před výrobky a službami (88 %).

Boty z Londýna, hodinky z Hongkongu

Nejrychleji rostou nákupy přes internet. Využívá je devadesát procent jeho uživatelů.

"Nedám na ně dopustit," říká pětačtyřicetiletý Tomáš. Oblíbil si kvalitní značku sportovní obuvi, která je lehká a vzdušná. Prodává se sice i v Česku, ale je o pár set korun dražší než v Británii. Velikost bot si Tomáš zkouší v pražském obchodě a pak si je přes internet objedná z Londýna. "Rozdíl v ceně už stojí za to," říká.

Je rozhodnutý stejnou cestou si objednat z Hongkongu i repliku leteckých hodinek z druhé světové války za něco přes tisíc korun. Navíc si - jak jinak než na internetu - zjistil, že v těchto hodinkách je licenční kopie staršího švýcarského strojku, takže doufá, že budou kvalitní. Výhodné jsou podle něj i elektronické objednávky značkového džínového oblečení z USA.

I lidé, kteří navštíví klasický obchod, v něm často nakupují podle informací z internetu. Na internetu zároveň padá jedno klišé: pro zábavu tady nakupují více muži než ženy. "Mají to jako koníčka," vysvětluje Karbulová.

Naprostá většina lidí, kteří využívají internet, se k němu připojuje z domova (98 %), zatímco z práce už "jen" něco přes polovinu (55 %). V počátcích internetu na něm lidé přitom surfovali hlavně v práci, protože nebyl běžně k dispozici.

Sledování erotiky se lidé stydí přiznat

O jediném údaji z průzkumu Hana Karbulová pochybuje. K pravidelnému vyhledávání erotiky se přiznává jen 9 % lidí. "Myslím, že je to určitě mnohem více, ale styděli se nám to přiznat," říká výzkumnice.

Stále větší význam má internet i v on-line bankovnictví. Využívá ho pětina Čechů a dalších deset procent to má v plánu.

Polovina Čechů nicméně stále nevěří v bezpečnost tohoto systému.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video