Komentátor BBC Adam Drda přišel s vysvětlením: Skořepová je čtenářka ženských časopisů. Právě tam se totiž můžete dočíst, že pokud navštěvujete třikrát týdně fitness a solárium, máte dlouhé nehty a dokážete se z taháku naučit obsah pěti knih, které jsou právě "in", vztah s osudovým mužem vašeho života a skvělá kariéra vás neminou.
Skořepová ovládala módní trendy letošního léta a k jejím nejnosnějším nápadům patřilo Paroubkovi do pracovny umístit rotoped. Úspěch ji neminul. Premiér si dokonce pochvaloval, že spolupráce s mladou novinářkou byla vynikající.
Člověk by přitom řekl, že s takovou intelektuální výbavou se nedá daleko dojít. Mluvčí Skořepová, stejně jako žena bývalého premiéra Šárka Grossová se svou filozofií "jak být úspěšný a vydělat co nejvíce peněz", nás však vyvádí z omylu.
A spolu s námi i všechny ty ženy, kterým nevadí, že jednoho krásného dne zákonitě musí dojít k trapnému odhalení – královna je nahá. Alespoň těch pár dní na výsluní jim za to stojí.
Ve stínu těchto dam, které se snaží být takzvaně "in", stojí dlouhá řada těch, které "in" rozhodně nejsou. Připravují festivaly s filmy o lidských právech, budují školy pro děti v Africe, jezdí pomáhat na Ukrajinu do útulků s mentálně postiženými. Pracují na tom, aby se stereotypy, jimiž jsou ženy po staletí utloukány, konečně podařilo napravit a odstranit.
Jungiánská psychoanalytička Clarissa Pinkola Estés ve své slavné knize "Ženy, které běhaly s vlky" popisuje zlomyslné duševní komplexy, které mnoha ženám našeptávají: "Tvoje práce bude k něčemu, jenom když budeš mít doktorát, když tě vychválí sama královna, jenom když obdržíš takové a takové ocenění, budouli tvé věci publikovány v takovém a takovém časopise, jenom když když když." Dostat se z této pasti bývá poměrně těžké, zvláště když vaše nejbližší okolí trpí podobnými komplexy také. Vždycky znovu a znovu mě překvapí, když lidé hodnotí výsledek nějaké práce jen podle toho, jestli se o ní objeví zmínka v médiích nebo dostaneli nějakou cenu. Nějaká věc může být skutečně "dobrým dílem", ale není-li tak ocejchována ve veřejném mediálním prostoru, jako by neexistovala.
Pořád málo lidí totiž využívá luxusu mít na věci svůj svobodný, ničím nezatížený názor.
Když říkám "ničím nezatížený", je to samozřejmě nonsens. Každý z nás je zatížený svou rodinou, vzděláním, okolnostmi. Ale jde o to dát váhu i věcem, které jsou dočasně "out". Pokud bude dostatečné množství žen bojkotovat nesmysly, kterými je krmí společenské magazíny, může se něco změnit. Od nesmyslných pokusů na zvířatech, které zvyšují zisky kosmetických firem, po nakupování zbytečných předmětů, které zatěžují životní prostředí. A také od falešných vztahů mezi pohlavími, postavených na vzájemných manipulacích a lžích, po znehodnocování mateřství a nekonzumního způsobu života.
Dokud však budou televize, noviny a časopisy dávat přednost ženám typu mluvčí Skořepové, anorektickým modelkám a notorickým návštěvnicím rautů, nikdy k tomu nedojde.
Je nejvyšší čas začít s tím něco dělat!
Veronika Skořepová, mluvčí vlády Jiřího Paroubka. |