Hlavnímu městu však hrozí, že o Slovanskou epopej, která je už léta v Českém Krumlově, přijde. Příští rok uplyne sedmdesát let od doby, kdy Mucha dílo daroval Praze, a autorská práva města by mohla propadnout ve prospěch umělcových dědiců.
Předložený projekt pro umístění epopeje na Výstavišti počítá s přepatrováním haly paláce. Prostor rozdělí průsvitná blána, takže efekt výšky zůstane částečně zachován.
"Součástí nového stropu bude soustava lávek, po nichž by se návštěvníci pohybovali mezi plátny zavěšenými v prostoru," sdělil spoluautor projektu architekt Tomáš Kulík.
Před poškozením klimatickými jevy ochrání obrazy důmyslný klimatický systém. Podle Kulíkových slov budou díla umístěna v jakémsi inkubátoru a parametry vzduchu a světla, které na ně bude padat, bude možné plně regulovat. Pod obrazovým divadlem zůstane šestimetrový prostor pro pořádání nejrůznějších výstavních akcí.
Názory expertů na projekt se však různí. Záměr doporučil loni v říjnu poradní sbor architektů primátora. Podle jeho předsedy Zdeňka Lukeše je Průmyslový palác pro tento účel dobré místo. "Obří plátna potřebují velký odstup, což secesní budova umožňuje," míní. Pro je také Jaroslav Čepek, ředitel Incheby, která je nájemcem výstavního areálu. "Pokud to neomezí výstavní činnost a instalace bude probíhat v době mimo provoz paláce, velmi to vítáme," uvedl Čepek s tím, že sbírka přispěje k oživení holešovického Výstaviště.
Otevřená zůstává i možnost, že by Incheba na realizaci projektu finančně přispěla. Jinak by město muselo na tento účel vyhradit z rozpočtu zhruba 70 milionů korun.
Naopak ředitel pražského ústavu památkové péče Ladislav Špaček se k variantě nového stropu staví zdrženlivě a odmítá se k němu vyjadřovat. Konečné rozhodnutí bude nakonec na odboru památkové péče magistrátu. Ten však zatím ve věci jasné stanovisko nezastává.
"Určitě zvážíme všechny aspekty, ale nerad bych předjímal," vyjádřil se zástupce ředitelky odboru Jiří Musálek.