Dopravní policisté, kteří sledují počet nehod na silnicích regionu dlouhodobě, se však vesměs shodnou na jednom: nejvíce nehod, a tím pádem kritické místo pro řidiče, bývá tam, kde je nejhustší provoz - na frekventovaných silnicích ve městech, na výpadovkách či průtazích. "Hlavní důvody nehod v těchto místech: nedodržení bezpečné vzdálenosti, nedání přednosti a přejíždění z pruhu do pruhu. Pro mnohé řidiče oranžová po zelené na světelných křižovatkách znamená, že do poslední chvíle drží plyn a myslí si, že to ještě stihnou projet," tvrdí šéf Dopravního inspektorátu v Olomouci Oldřich Novotný.
Následky havárií na těchto úsecích však nebývají většinou tragické. "Nehod je zde sice více, ovšem následky jsou mírnější, neboť auta mají při vjezdu do křižovatek většinou malou rychlost. Jde o plechařinu a občas o lehké zranění, zatímco dříve zde docházelo i k těžkým zraněním," vysvětluje šéf Dopravního inspektorátu v Šumperku Jiří Alexa.
ÚSEKY SMRTI
Policisté a řidiči však znají i úseky smrti - například silnice v Rapotíně a rovný kilometrový úsek mezi Šumperkem a Rapotínem, kde v posledních letech zahynulo už několik lidí. "Je to jen vina řidičů, protože nerespektují značky omezující rychlost na osmdesát kilometrů v hodině. Tento úsek je velmi zrádný a řidiči to podceňují. Často zde měříme, ale počet přestupků se stále zvyšuje," upozorňuje šumperský policista Alexa.
Nebezpečným místem je rovněž Bludovský kopec na Šumpersku. Ačkoliv je přehledný a k dispozici jsou dva jízdní pruhy, má v poslední době na kontě již tři vážné nehody se smrtelným koncem. Hlavní příčinou je vysoká rychlost a to, že řidiči nerespektují dvojité plné čáry mezi pruhy. "Tady by snad pomohla jen svodidla místo dvojitých čar, ale to není reálné," uvedl Alexa.
Spor se rozhořel mezi dopraváky a ochranáři o alej u Žulové na Jesenicku, kde byly v průběhu pěti let dvě smrtelné havárie. Bezpečnost velela odstranit stromy, které vrůstaly přímo do krajnice. Šéf jesenického dopravního inspektorátu Roman Chlapek zmínil předloňskou havárii opilého řidiče, který se zabil poté, co narazil do stromu. "Je pravda, že nebýt stromu vrostlého v krajnici, ten člověk by nehodu pravděpodobně přežil," míní policista. Protesty zastánců zeleně však omezily zásah jen na část aleje před obcí, která je nejméně přehledná.
Na Prostějovsku zase policisté často mluví o silnici nad Žešovem severně od Prostějova. Rovný a přehledný úsek si každý rok vezme minimálně jeden lidský život. "Důvodem těžkých havárií je každopádně vysoká rychlost," varuje šéf prostějovského dopravního inspektorátu Jiří Procházka.
Řidiči se domnívají, že důvodem nehod je i to, že nebezpečné úseky na cestách nejsou dobře označené. "V regionu je například sjezd do Mohelnice, kde se nakonec vybudovala úniková zóna. Ale těch míst je daleko víc a většinou se to řeší jen omezením rychlosti. Taková místa by však měla být daleko lépe označená a řidiči by na ně měli být více upozorňováni," řekl soukromý dopravce z Olomouce Miloslav Laštůvka.
Podobný názor má i Jaroslav Pospíšil z Prostějova. "Pro mě je kritickým místem v podstatě i každý přechod pro chodce. Lidé často vejdou do silnice na poslední chvíli, musíte prudce brzdit a vznikají velmi nebezpečné situace," dodal Pospíšil.
NĚKDE SE KRIZE VYŘEŠILA
Pro Olomouc byla kritickým místem především frekventovaná výpadovka na Lipník nad Bečvou a Ostravu. Za úsek smrti ještě nedávno policisté a řidiči považovali křižovatku Hamerská a silnici u podniku Ferona o pár set metrů dál. "Byly to velmi nebezpečné úseky s následky na životech. Změnili jsme tam počet jízdních pruhů, omezili rychlost a je tam veřejné osvětlení. Počet nehod tak poklesl," říká olomoucký dopravní policista Novotný.
Dalším takovým místem byla také špatně vyřešená kruhová křižovatka u Globusu na příjezdu do Olomouce z Litovle. Kvůli desítkám nehod nechaly úřady postavit svodidla, reflexní desky, zvukové prahy a zvýraznit sníženou rychlost, než se kritická situace zlepšila. "Svého času to bylo jedno z nejnebezpečnějších míst v okrese," přiznal Novotný.
Jeseničtí policisté zase dříve často vyjížděli k nehodám do Mikulovic, přes které projížděla tranzitní doprava z vnitrozemí do Polska. Po dokončení obchvatu obce v loňském roce počet nehod klesl na minimum. "V Mikulovicích bylo několik kolizních míst, které obchvat úplně vyřešil," vysvětlil šéf jesenických dopravních policistů Chlapek.
POLICISTÉ NEMOHOU BÝT VŠUDE
Pokud jsou peníze na lepší dopravní značení nebo obchvat, kritická situace se v mnoha případech vyřeší sama. Co lze však dělat v ostatních případech? "Kritická místa se snažíme mít co nejčastěji pod dohledem. Víc než kdy jindy tam posíláme hlídky. Jenže například na průtahu Olomoucí není kde automobil zastavit, proto policisté musejí jet za autem a stavět ho až při nejbližší vhodné příležitosti," podotkl olomoucký šéf dopraváků Novotný. "Obsadit soustavně a trvale všechna kritická místa však nelze," dodává jeho prostějovský kolega Procházka.
Kromě toho, že policie nemůže být všude, často chybějí peníze. Od první poloviny devadesátých let, kdy se výrazně zvýšila doprava, je jasné, že olomoucký problém by řešil obchvat města. Ale ten se začal stavět až nyní. V Prostějově je zase kritická křižovatka u obchvatu na Kralice na Hané a Bedihošť. "Letos už tam bylo pět nehod. Chceme, aby se tam udělal rondel," říká policista Procházka. Kruhový objezd je však problémem peněz.
Někde se zase ani lepší dopravní značení neosvědčilo. V Šumperku se paradoxně zvýšil počet nehod oproti dřívějším rokům po osazení tří frekventovaných křižovatek světly před třemi lety. "Problém je v tom, že signalizace neřeší odbočování vlevo. Řidiči odbočující vlevo musí dávat přednost, a tak dochází k většině kolizí," vysvětlil šumperský dopravní policista Alexa. Policie navrhovala doplnění signalizace o světla se šipkou pro odbočení, jenže projektant oponoval, že by tak narostly čekací doby, neboť by se celkový cyklus zdvojnásobil.
NEJVÍCE NEHOD JE V PÁTEK
Na rozdíl od minulých let nyní již neplatí, že by s příchodem teplých měsíců automaticky narůstal provoz na silnicích, a tím pádem i počet nehod. "Lze vysledovat mírný nárůst o prázdninách a samozřejmě vždy, když je změna počasí - sníh, námraza, náledí," říká šéf dopravního inspektorátu v Olomouci Oldřich Novotný.
Obecně jednoznačně platí, že nejvíce dopravních nehod je v pátek odpoledne, kdy lidé jezdí na chaty a pozornost řidičů po pracovním týdnu zřejmě polevuje. "Během posledních čtyř let jsme zaznamenali značně kolísavý trend v nehodovosti, přičemž jde o rozdíly ve stovkách. Proto lze konstatovat, že počet nehod neurčuje policie jako dozorový orgán nad bezpečnostní provozu, ale dosud nespecifikované podmínky," tvrdí navíc policie v analýze o bezpečnosti dopravy na Olomoucku.
Řetězová nehoda na dálnici u Prostějova |
Řetězová nehoda na dálnici u Prostějova |