S informací přišlo ministerstvo školství, které ve spolupráci s Ústavem pro informace ve vzdělávání rozeslalo dotazníky do 8 554 škol.
DotazníkyVe školním roce 2008/09 pracovalo v regionálním školství celkem 17 345 nekvalifikovaných učitelů z celkového počtu 132 611 učitelů. Studium k doplnění chybějící kvalifikace zahájil průměrně každý třetí učitel. |
Nepříznivě vyznívá analýza i pro Ústecký a Středočeský kraj, kde se podíl nekvalifikovaných učitelů na základních školách pohybuje kolem jedné čtvrtiny.
Nejvíc nekvalifikovaných učitelů je ve věkové skupině do 35 let. "To je z hlediska budoucího vývoje alarmující skutečnost," uvedla v tiskové zprávě ministryně školství Miroslava Kopicová.
Ze statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání také vyplývá, že se celkový počet nekvalifikovaných učitelů v regionálním školství během posledních čtyř let významněji neměnil a v současné době se pohybuje kolem 13 %.
Trend se mírně zlepšuje na 1. stupni základních škol a na středních školách. Opačný směr lze naopak vypozorovat u mateřských škol.
Ministerstvo chce učitelům pomoci
Sami učitelé vidí hned několik překážek v doplnění potřebné kvalifikace. Stěžují si na finance i nedostatečnou vzdělávací nabídku.
"Tento problém vnímáme velice intenzivně. I proto jsme podporovali prodloužení lhůt příslušných pasáží zákona o pedagogických pracovnících. Jednáme s vysokými školami, aby vzdělávací nabídku v tomto směru rozšířily," řekla ministryně Kopicová.
Senátoři začátkem listopadu potvrdili rozhodnutí poslanců, aby učitelé měli víc času na to doplnit si požadované vysokoškolské vzdělání. Pedagogové, kteří učí bez náležité kvalifikace, stačí, když začnou studovat až v roce 2014. Původně měli do školy nastoupit maximálně v lednu 2010.
Ministerstvo by chtělo učitelům pomoci finančně. Zároveň se pokusí zajistit rozšíření nabídky a to především dálkového studia, které je pro učitele vhodnější než prezenční forma.