Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Každý druhý taxikář v metropoli okrádá

  8:47aktualizováno  8:47
Praha - Už čtyři měsíce se pokouší úředníci magistrátu vypudit z města nepoctivé taxikáře. Najali si na to na osmdesát externích spolupracovníků, kteří se jako falešní zahraniční turisté snaží okrádající řidiče taxislužby odhalovat a usvědčovat. Bohudík, ale také bohužel se jim to opakovaně daří. Zhruba každý druhý taxikář stále okrádá. Nejvíce šidí v centru města, ti ukázněnější jsou naopak v okrajových částech Prahy. Podstatné však je, že těch nepoctivých příliš neubývá.

"Zlepšení kvality taxislužby je zatím jen mírné. Intenzivní kontroly řidičů je alespoň nutí k větší opatrnosti a nedovolí si už tolik, co dříve. Na druhou stranu je ale pravda, že zdokonalili i vzájemné dorozumívání mezi sebou. Naše kontrolory se snaží rozpoznat a navzájem se před nimi varují," říká ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček.

On sám však považuje za nejdůležitější, že se změnila atmosféra v taxislužbě. "Většina jejích řidičů chce do ní vnést pořádek a podporuje naše opatření," tvrdí Zajíček.

Není to tak úplně pravda. Například Pavel Pavlát, předseda Cechu taxi Praha, míní, že je sice dobře, že magistrátní úředníci konečně začali uplatňovat zákony na nepoctivé taxikáře, a třeba zveřejňování jejich jmen na internetu velmi vítá, ale to je asi tak všechno. Jinak si podle něj magistrát prosazuje, co chce, a názory taxikářů ho příliš nezajímají.

"Například chystaný pronájem štaflů losem vybraným taxikářům nebo firmám je určitě chybný krok. Zvýhodní to část řidičů vůči ostatním. Navíc může docházet k fyzickým útokům ze strany těch, kteří nyní štafly zejména ve středu města nelegálně okupují," uvedl Pavel Pavlát s tím, že cech už podal podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Pronájmem štaflů poruší magistrát  rovné podmínky pro podnikatele v této oblasti," upozornil.

Opatření pro zkvalitnění taxislužby

* přijatá od dubna do dnešního dne:
- zveřejňování jmen nepoctivých taxikářů i s fotografií jejich vozu na serveru magistrátu
- magistrát si najal na osmdesát brigádníků na kontroly taxikářů
- městská policie zřídila speciální tým na vytlačení řidičů taxislužby, kteří je okupují ve středu města
- vytvoření komise, která jednou za dva týdny hodnotí přijatá opatření ke zkvalitnění taxislužby a připravuje nová
- prosazení novely zákona o cenách, který umožňuje uložit až milionovou pokutu taxikářům za předražení jízdného, což dříve nebylo možné
- firma Eurotel zavedla na podnět magistrátu službu, která umožňuje cestujícím zkontrolovat si přes mobil, zda jim řidič taxislužby účtuje správné jízdné

* chystaná do konce roku:
- pronájem štaflů vybraným firmám
- zřejmě mírné zdražení jízdného v taxislužbě
- novely zákonů upravujících podnikání v této oblasti

Od pronájmu štaflů, který chce magistrát zavést do dvou měsíců, si úřad hodně slibuje. Noví správci mají totiž zajistit nejen pořádek na nich, ale cestujícím i to, že je taxikáři neokradou. Pokud to nedokážou, magistrát jim okamžitě vypoví nájemní smlouvu. "Je to velmi zásadní opatření. Výrazně by mělo ovlivnit kvalitu taxislužby, což by její klienti měli pocítit ještě letos," řekl Zdeněk Zajíček.

Pronájem štaflů má navázat na opatření, které magistrát ve spolupráci s městskou policií zavedl na počátku června. Asi desetičlenný tým strážníků permanentně kontroluje štafly zejména na Staroměstském, Václavském a Mariánském náměstí.

Na pokutách od taxikářů, kteří je nelegálně okupují nebo i na těchto náměstích neoprávněně parkují, vybrali už přes půl milionu korun. "Jejich přestupky se ale neustále opakují. Pronájem štaflů by tento problém zřejmě výrazně omezil," je přesvědčen Ludvík Klema, náměstek ředitele městské policie.

To si myslí i Jiří Kvasnička, jednatel společnosti AAA Radiotaxi, jedné z největších pražských firem na provozování taxislužby. Domnívá se však, že magistrát by neměl pronajímat všechny štafly. "Zhruba dvacet procent pražských taxikářů nejezdí a ani nebude chtít jezdit pod žádnou firmou. Ti by měli mít možnost volně využívat nepronajaté štafly," tvrdí Kvasnička.

Společně s Pavlem Pavlátem z Cechu taxi Praha se shoduje na tom, že v nápravě špatného stavu pražské taxislužby je potřeba udělat ještě několik zásadních věcí.

"Mimo jiné ještě letos zvýšit současnou cenu jízdného z dvaadvaceti korun o dvě až tři koruny. Tím by odpovídala nákladům, které řidiči musí pokrýt," míní Jiří Kvasnička, s tím, že o této úpravě nyní taxikáři budou s magistrátem jednat. Ten se zase chystá na podzim poslat do parlamentu návrhy změn několika zákonů, které upravují oblast podnikání v taxislužbě.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Problémem v jídlech pro děti je stále příliš mnoho vepřového masa.
O školníky a kuchaře je velká nouze. Na dvouměsíční volno už lidé neslyší

Základní i střední školy napříč celou republikou se potýkají s velkým nedostatkem nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, školníků či účetních....  celý článek

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.