Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Každou hodinu umírá na silnicích 136 lidí

  8:46aktualizováno  8:46
Silně to připomíná válku: ročně 1,2 milionu mrtvých, 50 milionů zraněných, škody ve stovkách miliard dolarů. Vlastně to válka je. Lidé ji vedou na silnicích. Výše uvedená čísla říkají, kolik jich zemře ve světě za rok při dopravních nehodách a kolik se jich zraní.

Z čísel, která ve středu zveřejní Světová zdravotnická organizace v obsáhlé zprávě, jejíž výtah byl v elektronické podobě k dispozici už v úterý, plyne například tato cifra: každý den zahyne na silnicích 3287 lidí. Tedy 136 za hodinu.

Můžeme počítat i jinak. Denně 3287 obětí, to je stejné, jako by se každý den zřítilo k zemi dvanáct plně obsazených dopravních letadel nebo jako kdyby se každých čtyřiadvacet hodin potopily dva Titaniky.

Pokud by se za den opravdu zřítilo osm letounů, pro média by to byla obrovská zpráva a lidstvo by posedla panika. Černé silniční statistiky o srovnatelném počtu zmařených životů, rozpuštěné ve zprávičkách černé kroniky, však nechávají lidi téměř v klidu.

Havárie budou největší zabiják
Bývalo líp - a bude ještě hůř. Podle studií Světové banky zemřelo v roce 1999, tedy před pouhými pěti lety, 850 000 lidí, 35 milionů bylo zraněno a škody dosáhly výše 500 miliard dolarů. Nárůst je zřetelný.

Avšak zpráva upozorňuje, že pokud se bezpečnostní opatření a přístup lidí nezmění, zvýší se počet obětí do roku 2025 o 65 procent. Ještě temnější odhad vypracoval pro rok 2030 Ústav pro životní prostředí a prognostiku v německém Heidelbergu. Až bude svět o dalších pětadvacet let starší, umře na silnicích 2,5 milionu lidí. Havárie by se tak staly nejčastější příčinou úmrtí.

Důvod je zřejmý - motorizace třetího světa. Kdo jel někdy autem či autobusem v chudých zemích Afriky, Asie nebo Latinské Ameriky, ví, o čem je řeč. Špatná vozidla, špatné silnice a špatný postoj k bezpečnosti a pravidlům provozu vytvářejí smrtící koktejl.

Největší riziko hrozí v Africe
Nejvíce mrtvých je v Asii. Mají tam jen šestnáct procent všech vozidel, jež jezdí po planetě, ale na silnicích tam zahyne polovina z celosvětového počtu obětí nehod. V Číně jich je ročně zhruba 150 000 a Indie se drží v těsném závěsu.

Nejnebezpečnější jsou však silnice Afriky, která je také nejchudším kontinentem. V Nigérii lidé rovnou říkají autobusům "pojízdné márnice". Není to nepřípadné: při haváriích autobusů napěchovaných lidmi se oběti počítají nezřídka na desítky.

Riziko, že se pasažér stane obětí smrtelné nehody, je podle německého listu Frankfurter Rundschau v zaostalých afrických zemích stokrát vyšší, než když jede autem v Británii.

A co my? Na milion obyvatel u nás zahyne ročně 120 lidí. To je podle statistik jedna z nejhorších bilancí na světě.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko
Slovenská policie zadržela exministra Ruska, měl si objednat vraždu

Slovenská policie zadržela bývalého spolumajitele soukromé televize Markíza a exministra hospodářství Pavola Ruska. Podezírá ho, že si před 20 lety v podsvětí...  celý článek

Irácké jednotky obsadily Kirkúk na severu země (16. října 2017)
Roztrpčení Kurdové se hádají kvůli ztrátě Kirkúku, rozklížil je Írán

Poté, co si iráčtí Kurdové v září zvolili nezávislost, odmítl výsledky referenda nejen Irák, ale i Turecko či Írán. Ten přitom sehrál důležitou roli i v...  celý článek

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok
VIDEO: Půlnoční ohňostroj vyděsil Pařížany. Báli se útoku teroristů

Mohutné rány vyděsily v neděli o půlnoci mnoho Francouzů a turistů v Paříži. Mnozí z nich se báli dalšího teroristického útoku. Naštěstí to ale byl jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.