Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Každého, kdo zavadil o socialistickou vojnu, osloví fotky Josefa Mouchy

  14:44aktualizováno  14:44
Černobílý cyklus Kdo se dá na vojnu Josefa Mouchy vznikl v roce 1982. Je to možná vůbec nejlepší fotografické svědectví o základní vojenské službě, které v české fotografii za normalizace vzniklo. Výstavu nyní hostí pražská Galerie Pecka.

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982 | foto: Josef Moucha

Fotograf, fotografický teoretik, ale i novinář a spisovatel Josef Moucha (1956) zveřejnil svůj vojenský cyklus z roku 1982 uceleně až vloni, a nejprve mimo Prahu. V hlavním městě byl nejprve k vidění - na přelomu loňského a letošního roku - jen zlomek souboru na přehlídce Tenkrát na Východě. Nyní je v metropoli vystavena Mouchova "vojna" celá v Galerii Pecka.

Josef Moucha se v české fotografii pohybuje na několikerý způsob již zhruba tři desítky let. Za tu dobu se coby fotograf etabloval především jako tvůrce experimentující, prozkoumávající skladbu fotografického obrazu, zákonitosti a možnosti zobrazování světa a sdělování obsahů skrze fotografii. Výsledné fotografie u něho například vznikaly tak, že na jeden papír zvětšoval po sobě jdoucí filmová políčka, přičemž žádné nebylo naexponováno celé, nýbrž vždy to byl pohled torzovitý, a přitom zmnožený. Nebo využíval násobené expozice papíru, kdy se obrazy zvrstvily jako vzpomínky.

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

O výstavě

Josef Moucha: Kdo se dá na vojnu

Galerie Pecka, Vratislavova 24, Praha 2, výstava trvá do 29. dubna 2010.

Otevírací doba:
Po – Čt 11 - 18 hodin - po telefonické domluvě (tel.,fax: +420 224 920 738; e-mail: galerie.pecka@volny.cz).

Ovšem soubor Kdo se dá na vojnu je dílo naprosto neexperimentující, nezatížené filozofií fotografie, jde o dokument a vlastně o juvenilii (ovšem autorovi tenkrát bylo šestadvacet, a to u fotografů může být už i docela zralý tvůrčí věk). Autor narukoval na vojnu. A během přijímače, slavnostní přísahy a dalších rituálů na vojně fotografoval. Na výstavě bohužel nesděluje, díky čemu mu to bylo umožněno – zda dokumentoval pro armádní pracovníky, nebo si prostě u sebe fotoaparát nechal a "cvakal si" výhradně pro sebe. Tuhle možnost ovšem, jak si to z vojny pamatuji, téměř úplně vylučuji, neboť utajovací mánie vojáků z povolání byla značná, vládla všeobecná paranoia (na vojně ovšem i všeprostupující bordel). Nejspíš to bylo tak, že vojákům se Mouchova fotografická dovednost nějak hodila a on kromě úkolů pro "lampasáky" si fotil i "bokem". Hranice mezi tím, co bylo dle řádů a oficiální, a mezi tím, co tupou oficióznost a buzeraci demaskovalo přitom bývala tenká a pružná, protože na vojně bylo téměř všechno pouhé předstírání a zdání – kromě nudy a depresivnosti, které naopak byly zatraceně opravdové. Moucha ovšem - to jistě ne v souladu s vojenskými řády – fotil i v umývárně, na záchodě či tehdy, když se vojáčci základní služby opili na vycházce.

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Obrazově je celý cyklus v souladu s tématem: černobílé fotografie čtvercového formátu, s převahou šedivých tónů, na sebe nijak formálně neupozorňují, jsou zde zcela služebným a adekvátním nosičem: stačilo totiž ty vojenské děje citlivě zachytit. Taková typičnost, až archetypálnost situací přímo vyžaduje autorské upozadění, obsah pracuje "za" a "na" autora.

Myslím, že přemýšlivý Josef Moucha odpočátku dobře věděl, co fotografuje, o čem ty snímky vypovídají. Ale možná je zprvu neviděl jako "umění", jako integrální součást svého díla. Třeba proto s vojenským cyklem čekal tak dlouho na zveřejnění. Ať už to bylo jakkoliv, soubor Kdo se dá na vojnu náleží k jeho dílům erbovním, čas jej prověřil, oprostil, vtiskl mu pečeť dokonale výstižného a neokázalého záznamu. Každému divákovi, který nějak přičichl k základní vojenské službě během normalizačních let se nad Mouchovými snímky okamžitě a intenzivně vybaví rituály, zmary a smrady, ten ztracený čas, ta černá díra, která pro každého jen trochu aktivnějšího a přemýšlivějšího člověka vojna znamenala. Ale věřím, že i pro děti nebo dokonce už pro vnoučata oněch pamětníků mohou Mouchovy fotografie nést sdělení – může to být pro ně nevšední pohled na šeď a nudu.

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Jako je neokázale, nekřiklavě, ale přesvědčivě na souboru Kdo se dá na vojnu zpodobněna československá základní vojenská povinnost v čase pozdní studené války, tak stejně neokázale a přesvědčivě se tento Mouchův cyklus zařadil k významným položkám českého fotodokumentarismu normalizační éry.
 

Možnost videa

Slovo recenzenta o výstavě a pohled do ní si můžete poslechnout a prohlédnout v rámci záznamu pořadu Kultura.cz na adrese:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210562228000010-kultura-cz/

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Z cyklu Josefa Mouchy Mošnov, 1982

Autor: Kavárna


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.
ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj proti drogám selhal. To jsou témata...  celý článek

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.
Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se společností a myšlením vychází nově na...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.