Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Každá třetí oběť nehod je chodec, policisté chtějí nařídit reflexní vesty

  12:01aktualizováno  12:01
Zatímco počet mrtvých řidičů rychle klesá, usmrcených chodců je stále víc. V listopadu tvořili už více než třetinu obětí nehod. Policisté chtějí, aby se zpřísnila pravidla pro pěší - třeba aby museli nosit reflexní oblečení. Jaké další změny se dají čekat na silnicích v roce 2011?

Když v roce 2001 začala platit přednost na přechodech, okamžitě dramaticky stoupl počet obětí | foto: Radek Miča, MAFRA

Vzít si na sebe modrý kabát a vyrazit ve tmě po silnici do vedlejší obce se dá přirovnat k pokusu o sebevraždu. Podle studie BESIP vás v takovém oblečení řidič jedoucího auta spatří až v momentě, kdy je 18 metrů za vámi. Nemá šanci zareagovat. Při osmdesátikilometrové rychlosti potřebuje na patřičnou reakci minimálně dvojnásobnou vzdálenost.

Zatímco počet mrtvých řidičů v Česku poslední léta prudce klesá, obětí mezi chodci je víc a víc. Každý pátý mrtvý na silnici je chodec. Z toho skoro dvě třetiny zemřou mimo obec.

Listopadové statistiky jsou ještě děsivější. Z celkového počtu 82 mrtvých při dopravních nehodách bylo 33 chodců. "Právě toto číslo je jedním z posledních argumentů, proč budeme v příštím roce požadovat zavedení povinných reflexních prvků pro chodce. Alespoň mimo obce," uvedl poté šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Aby byl řidič před chodcem v černém, modrém nebo i červeném oblečení schopen za tmy včas zareagovat, musel by jet pouze čtyřicítkou. Naproti tomu s reflexními prvky na oblečení je člověk na silnici vidět i na 200 metrů.

Rozdíly ve viditelnosti oblečení chodců na noční silnici

Policisté by byli rádi, kdyby se povinnost nosit reflexní vesty nebo prvky dostala do novely silničního zákona, která již nyní leží ve Sněmovně a poslanci by o ní měli definitivně hlasovat na první schůzi v roce 2011.

Poslanci však na návrh nemají jednotný názor. "Myslím, že by to pomohlo snížit počet nehod na silnicích nižších tříd," souhlasí místopředsedkyně Sněmovny Kateřina Klasnová (VV). "Podporoval bych všechno, co přivede lidi k rozumu. Je pro mě absolutně nepochopitelné, že to chodci už teď nedělají. Hlavně by se měli sami nad sebou zamyslet," doplňuje ministr vnitra Radek John (VV).

Většina poslanců, které MF DNES oslovila, by se zaměřila na masivní kampaně. "Při každé příležitosti chodcům reflexní prvky doporučovat," míní ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). "Za mlada jsem chodil tři kilometry do hospody do Bechyně a nosil jsem baterku," dodává.

"Určitě by bylo dobré, aby lidé měli nějaké takové doporučení. Těžko si ale umím představit, že by to byla povinnost daná zákonem. Jak by se vynucovala?" ptá se poslanec Jiří Paroubek (ČSSD).

Právě otázka vymahatelnosti je pro politiky největší neznámou. A také to, zda "neviditelný" chodec na silnici ohrožuje jen sám sebe nebo i řidiče. A odborníci uvažují i nad tím, jestli by to nepřineslo na české silnice ještě větší agresivitu.

Počet usmrcených chodců"Bezohlední řidiči by v tom asi našli novou výmluvu - kdyby někoho srazili, argumentovali by tím, že neměl reflexní prvky," říká dopravní expert Petr Moos.

Některé automobilky už své luxusnější typy vozů vybavují zařízením s nočním viděním, které šoféry samo upozorňuje na chodce.

Řidiči si vesty musí obléknout při nehodách už od této neděle

Zatímco o reflexních vestách pro chodce, které stojí zhruba od 50 do 200 korun, se zatím pouze uvažuje, o vestách pro řidiče už je rozhodnuto. Od 1. ledna musí být všechna vozidla vybavena vestou, kterou si řidiči musí obléknout pokaždé, když má jejich vůz například poruchu, píchnou kolo nebo se připletou k dopravní nehodě.

Novela silničního zákona, která by mohla začít platit zhruba od poloviny roku, přinese na české silnice i další novinky. Zejména tvrdší postihy pro agresivní šoféry.

Předjíždění na zákazu či vjezd na trať kolem spuštěných závor budou nově za sedm trestných bodů, "myšky na silnicích" za pět. Jde o manévry, při kterých umírá na silnicích nejvíce lidí. Mnohem víc musí mít motoristé na paměti bezpečnostní pásy a autosedačky pro dětské pasažéry. I zde se postihy zpřísňují.

Naopak za banální přestupky, jako například zhasnutá světla přes den nebo jízda v pruhu vyhrazeném pro autobusy, by se už žádné trestné body nedávaly.

Novinkou má být také mnohem tvrdší boj proti nelegálním automobilovým závodům v běžném provozu, jako jsou třeba Gumball nebo Diamond Race. Policisté na "závodníky" neměli páky. To se změní. Napříště budou moci řidičům, kteří se například řítí po dálnici dvousetkilometrovou rychlostí, zabavit až na dva dny auta.

Už od začátku listopadu by také měly být povinné zimní pneumatiky na všech silnicích.

Měli by chodci na silnicích povinně nosit reflexní oblečení?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. ledna 2011. Anketa je uzavřena.

NE 4626
ANO 3357
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muž načerno oplotil městský pozemek a přeťal pěšinu, lidé protestují marně

Loni v létě si Jiří Marák při stavbě domu v prostějovské místní části Domamyslice postavil také plot u přilehlého Čechovického náhonu. Oplocení vybudoval na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.