Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Úřady popřely, že by v kabině boeingu z Kazaně byl syn politika

  16:38aktualizováno  19:57
V Rusku stále pokračuje vyšetřování tragédie boeingu, který se v polovině listopadu zřítil u Kazaně. Mezistátní letecký výbor ve čtvrtek večer popřel předešlou informaci, že v době nehody byl v pilotní kabině i syn tatarstánského prezidenta, což mohlo ovlivnit jednání posádky.

Trosky boeingu, který se 17. listopadu zřítil u ruské Kazaně. | foto: Reuters

"Tato okolnost (...) se mohla stát příčinou neštěstí," uvedl ruský server newsru.com s odvoláním na vyjádření experta Arkadije Orlova v petrohradské televizi. Oním neznámým člověkem v kabině údajně mohl být syn prezidenta autonomního Tatarstánu, který při neštěstí zahynul spolu s dalšími 49 lidmi na palubě.

Orlov se v rámci původní informace odvolával na údaje z "černé skříňky" letounu, zaznamenávající komunikaci v pilotní kabině. Mezistátní letecký výbor (MAK), však s touto teorií nesouhlasí.

"V dané etapě (vyšetřování) nemáme poznatky, že by se v pilotní kabině nacházely cizí osoby. Práce na rozšifrování (černých skříněk) a identifikaci hlasů pokračují," uvedl MAK na svém webu.

Od zprávy se posléze distancoval i sám Orlov, který si stanici Echo Moskvy postěžoval, že jeho původní vyjádření byla postupně zkomolena až do roviny čirých výmyslů.

Dalším významným pasažérem na palubě boeingu byl šéf republikové tajné služby Alexandr Antonov. Podle Orlova přítomnost vysoce postavené osoby v kabině mohla ovlivnit počínání posádky, která se při přistávání dopustila řady chyb s tragickým vyústěním.

Fotogalerie

O vlivu přítomnosti nepovolané osoby v kabině na počínání pilotů se hodně spekulovalo v souvislosti s leteckým neštěstím ve Smolensku, při kterém zahynul tehdejší polský prezident Lech Kaczyński.

Druhý pokus o přistání

Sám MAK Orlovova tvrzení nepotvrdil. Za příčinu havárie předběžně označil ztrátu rychlosti v důsledku chyby pilota, který se prý s daným strojem vůbec poprvé pokoušel o opakované přistání.

Pilotům se podle zprávy MAK na první pokus nepodařilo zvládnout přistávací manévr a rozhodli se přistání zopakovat. Spustili motory na plný výkon a snažili se prudce zvýšit letovou hladinu. Přitom ale stroj ztratil rychlost, kterou se posádka snažila znovu získat prudkým klesáním. Ve výšce 700 metrů se klesání změnilo ve střemhlavý let a Boeing pod úhlem 75 stupňů a v rychlosti 450 kilometrů za hodinu narazil do země.

Letadlo Boeing 737-500 provozované regionálními aerolinkami Tatarstan se zřítilo 17. listopadu. Stroj, který mířil z Moskvy do Kazaně, byl 23 let starý, aerolinie Tatarstan ho jako sedmý majitel zakoupily v roce 2008. Při katastrofě zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky.

Záběry zachycující tragédii. Záznam pádu letadla:

Autoři: ,


Témata: katastrofy, Boeing 




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.