Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soud osvobodil policistu za únik nahrávky schůzky před volbou prezidenta

  10:11aktualizováno  10:11
Pražský městský soud zprostil obžaloby Jiřího Dvořáka, který jako elitní policista předal Petru Bakešovi z civilní rozvědky nahrávku schůzky lobbisty Miroslava Šloufa s někdejším kancléřem prezidenta Jiřím Weiglem. Únik záznamu ovlivnil volbu prezidenta v roce 2008.
Justiční stráž (ilustrační foto).

Justiční stráž (ilustrační foto). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Soudy už únik nahrávky schůzky v hotelu Savoy řešily dříve a oběma aktérům uložily pokuty v souhrnné výši 140 tisíc korun a zákaz práce u bezpečnostních složek. Pražský městský soud ale dnes rozhodl jinak - bývalému špionovi Bakešovi sice potvrdil stotisícovou pokutu a tříletý zákaz práce v ozbrojených sborech, expolicistu Dvořáka ale soudce osvobodil.

Byl to přitom právě Jiří Dvořák, kdo předal Bakešovi DVD s nahrávkou schůzky dvojice Šlouf - Weigl. To se pak dostalo k novinářce Sabině Slonkové a pár dní před znovuzvolením Václava Klause prezidentem způsobilo zveřejnění materiálu mezi politiky pořádné pozdvižení. Strana zelených se kvůli tomu například začala přiklánět k veřejné volbě prezidenta.

Dvořák DVD Bakešovi dal i přesto, že na to neexistoval oficiální písemný požadavek. Soudce u Městského soudu v Praze po vynesení verdiktu, který Dvořáka osvobodil, ovšem konstatoval, že v podstatě jedinou chybou bývalého elitního policisty bylo to, že byl příliš horlivý.

"Jinak jednal tak, jak se od tohoto policejního útvaru očekává. Nemohl vědět, že Petr Bakeš DVD se záznamem schůzky použije tak, jak je použil," zdůvodnil své rozhodnutí soudce. Spolupráce mezi útvarem speciálních činností, kde Dvořák pracoval, a rozvědkou byla poměrně častá a expolicista tak zřejmě jen dělal to, co mnohokrát předtím. 

Podle spekulací Bakeše o nahrávku požádal bývalý ředitel rozvědky Karel Randák. Nahrávka nakonec skončila u bývalého šéfa PR sociální demokracie Petra Dimuna, který ji údajně předal Slonkové. Dimun i Randák ale takové spekulace rozhodně odmítají.

Rozhodnutí soudu je definitivní, státní zástupkyně nyní může podat pouze dovolání k Nejvyššímu soudu. 

Stejně jako při předchozích soudních stáních mohla i tentokrát veřejnost do soudní síně jen na vyhlášení rozsudku, protože se uvnitř mluvilo o utajovaných skutečnostech. Místnost, kde se soud odehrával, byla před jednáním zapečetěna, a dokonce se v ní nesmělo uklízet.

Bakeš, který u soudu vůbec nevypovídal, může potvrzení stotisícové pokuty považovat za úspěch, oběma mužům totiž za zneužití pravomoci veřejného činitele a neoprávněné nakládání s osobními údaji hrozilo až pět let vězení.

Autoři: ,


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kdo koho školil? Podle magistrátu řidič Porsche hasiče nevybržďoval
Magistrát rozhodl, že řidič porsche hasiče nevybrzdil. Jen je omezil v jízdě

Magistrát dal za pravdu řidiči modrého porsche, který v polovině května podle policie v Praze vybržďoval hasiče. Řidič s rozhodnutím policie nesouhlasil a...  celý článek

Čivava
Fotbalista po hádce s přítelkyní vyhodil psa z okna, zvíře nepřežilo

Havířovský fotbalista čelí obvinění, že po hádce s přítelkyní vyhodil v ulici J. Švermy z okna čivavu její matky. Zvíře mladá žena hlídala, když majitelka byla...  celý článek

Šestašedesátiletá řidička Škody Fabie vjela do protisměru a střetla se s...
U Vodňan se srazilo sedm aut. Na vině je zřejmě mikrospánek řidičky

Řetězová nehoda sedmi aut výrazně zkomplikovala provoz na obchvatu Vodňan na hlavní silnici I/20 z Českých Budějovic do Písku a dále na Prahu. Celé dopoledne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.