Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza minometů ukázala i na předražené armádní nákupy obrněnců

  23:01,  aktualizováno  3. září 9:38
Jeden kus obrněného armádního vozu přišel české vojsko až dvakrát dráž než jiné evropské armády. Vyplývá to z nahrávek MF DNES, na kterých dlouholetý náměstek na ministerstvu obrany Jaroslav Kopřiva odkryl podivné postupy ministerstva. Mluvil třeba o okolnostech nákupů obrněných vozidel Iveco a Dingo.

Obrněný vůz Dingo české armády. | foto: Armáda ČR

"No musím říct, že ty iveka jsou dobrý, ale ty dinga jsou na pytel. Taková kráva. ... To byla čistá bartákovina. Ten Smrž na tom udělal majlant. To je neskutečný," pronesl Jaroslav Kopřiva letos 11. srpna při schůzce se zástupcem finské společnosti Patria. MF DNES setkání monitorovala a pořizovala skrytý zvukový záznam.

Co to vlastně Kopřiva říkal? Barták byl donedávna jeho nadřízeným ministrem, Michal Smrž řídí firmu MPI Group, která dinga české armádě dodávala, a s Bartákem se dobře zná. Za patnáct vozidel Dingo zaplatilo Česko téměř půl miliardy. Kupovala se bez výběrového řízení.

Barták tvrdí, že nic z toho, o čem Kopřiva mluvil, není pravda. "Jeho vyjádření jsou naprosto absurdní a nepravdivá. Pochybuji, že je mohl vyslovit jinak než v pomatení smyslů," řekl. Poukazuje rovněž na to, že vozidla Dingo se nakupovala v letech 2007 a 2008, kdy on ještě ministrem nebyl.

TUNEL NA MINISTERSTVU OBRANY

MF DNES mapovala schůzky náměstka ministra obrany Jaroslava Kopřivy a lobbisty Josefa Jindry se zástupci finské společnosti Patria. Patria chtěla dodat minomety české armádě. Kopřiva domlouval obchod v rozsahu několika miliard, a to bez výběrového řízení. Jindra plánoval způsob, jak vyúčtovat provize na zahraniční účty. Kopřiva byl ihned odvolán, jakmile MF DNES případ zveřejnila. Ministr Alexandr Vondra oznámil, že "chobotnici v armádě je třeba useknout chapadla". (čtěte Vondra seká korupční chapadla)

Ještě víc peněz padlo na pořízení zhruba 90 vozidel Iveco: celkově šlo o 3,6 miliardy korun. I v tomto případě nebylo vypsáno výběrové řízení a kromě toho Česko platilo zhruba dvakrát tolik, než za podobné vozy platili například Rakušané.

V případě vozů Iveco armáda využila kličku takzvaného memoranda o společném projektu se Slovenskem, kdy podle směrnic EU není nutné soutěž vypisovat. Je to tedy stejný princip, jaký náměstek Kopřiva a lobbista Josef Jindra nabízeli při schůzkách finské Patrii: ve stručnosti šlo o to, že by Patrie bez výběrového řízení dodala české armádě minomety a odměnou za tuto výhodu by pak zaplatila provizi.

Právě v této souvislosti Kopřiva popisoval, jak se obcházela soutěž v případě vozů Iveco: Slováci si své vozy koupili ještě před podepsáním společného memoranda. Čechům ve skutečnosti jen poskytli alibi.

"Vzhledem k tomu, že oni jako koupili deset ivek, ale dostali je až po podpisu toho memoranda, tak my drze říkáme, že ti Slováci už deset ivek z toho společnýho projektu mají," pochlubil se náměstek Kopřiva, jak chytře vyzrál na výběrové řízení.

Konečná cena, kterou ministerstvo platilo za obrněné vozy této značky, je přitom vysoká, téměř dvakrát vyšší, než za kolik je od výrobce koupila česká firma PragaExport, která je armádě dodala.

Ředitel Praga-Export Petr Ptáček výrazný rozdíl v ceně nepopírá, ale říká, že do ceny se promítla řada dalších služeb včetně servisu a testování obrněnců. Kopřiva na nahrávce také říká, že nákup vozů Iveco byl kompenzací za jiný, neuskutečněný obchod.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Kauza minometů ukázala i na předražené armádní nákupy obrněnců

Hned se mi bude lepe utahovat opasek, kdyz vim ze me penize skonci nakonec v kapsach takovych podvodniku a navic se jim...
1980 Dvakrát dražší auta, nejdražší kilometr dálnice v Evropě, .... prostě ukazujeme světu, že si to můžeme dovolit :) Přece...
pavkovan ktere pisou objektivne a pravdive !!
Mne predevsim hlava nebere, na co vsechny tyhle hracky pro vojacky potrebujeme! Muze mi nekdo vysvetlit, k cemu je...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 324 příspěvků, poslední příspěvek 4. 9. 2010, 8:48



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.