Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza Kelly: Blairův poradce rezignoval

  16:26aktualizováno  16:26
Alastair Campbell, mediální poradce britského premiéra Tonyho Blaira, rezignoval. Všemocný šéf oddělení pro styk s veřejností se podílel na odtajnění jména zbrojního experta Davida Kellyho jako zdroje zprávy BBC. Podle ní vláda před válkou v Iráku manipulovala s fakty.

"Dohodli jsme se 7. dubna tohoto roku, že v létě odejdu, aniž bych ministerskému předsedovi předal formální důvod svého rozhodnutí," uvedl v prohlášení Alastair Campbell.

Ředitel premiérova oddělení pro styk s veřejností neodejde okamžitě. "Ještě několik týdnů bude pracovat. Přesné datum jeho odchodu zatím nebylo určeno," podotkl mluvčí Downing Street.

"Má rodina, přátelé a blízcí kolegové vědí, že jsem o odchodu z pozice ředitele komunikace a strategie uvažoval už nějakou dobu. Zamýšlel jsem odejít už minulé léto," tvrdí Campbell.

Poté však podle něj přišla ze strany premiéra Tonyho Blaira žádost, aby dohlížel na komunikaci vlády v souvislosti s Irákem. "Byl jsem šťastný, že to mohu udělat," tvrdí ve svém prohlášení.

Campbell je jednou z hlavních postav kauzy, spjaté s kontroverzní zprávou britské vlády o iráckých zbraních hromadného ničení ze září 2002, a následné sebevraždy zbrojního experta Davida Kellyho.

Stejně jako premiér Tony Blair či ministr obrany Geoff Hoon musel předstoupit před zvláštní vyšetřovací komisi pod vedením lorda Briana Huttona, která se celý případ snaží rozplést.

Vše odstartovala zpráva rozhlasové stanice BBC redaktora Andrewa Gilligana, který s odvoláním na nejmenovaný zdroj z ministerstva obrany uvedl, že vláda ve zprávě o Iráku manipulovala s fakty, aby získala veřejnost pro západ.

"Zpráva byla změněna týden před zveřejněním z iniciativy Alastaira Campbella," dozvěděl se Gilligan, když se snažil informaci ověřit. Blairův mediální poradce veškerá obvinění odmítl.

Poté, co se zpráva BBC dostala pod drobnohled, dozvěděla se veřejnost i jméno zdroje BBC, která ho odmítala říci. Na odtajnění Kellyho jména se podílela právě Campbellova kancelář. Podle deníku The Guardian schválila "strategii identifikace" až poté, co to navrhl ministr obrany.

Geoff Hoon před soudcem Huttonem uvedl, že Downing Street autorizovalo prohlášení, podle něhož byl původcem zprávy BBC nejmenovaný zdroj z ministerstva obrany. Tímto náznakem novináři došli k závěru, že jde zřejmě o Kellyho, což jim ministerstvo obrany na přímý dotaz potvrdilo.

Šestačtyřicetiletý Campbell je bývalým bulvárním politickým novinářem. Patřil k nejbližším Blairovým poradcům a podílel se na návratu labouristů k moci ve volbách z května 1997.

Od britských politiků a novinářů si Campbell vysloužil přezdívku "spin doctor" (= expert pro politickou propagandu). Podle protivníků a pozorovatelů se zaměřoval hlavně na vylepšování image Blairovy vlády.

Alaistar Campbell, mediální poradce britského premiéra Tonyho Blaira, rezignoval. (29. srpna 2003)







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Útok na policejní komplex ve městě Gardez na jihovýchodě Afghánistánu (17....
Islamisté přepadli základnu v Kandaháru, zabili 43 afghánských vojáků

Nejméně 43 afghánských vojáků zahynulo v noci na čtvrtek při útoku islamistického hnutí Taliban na armádní základnu v provincii Kandahár na jihu Afghánistánu....  celý článek

Muž protestuje proti zadržení dvou katalánských separatistických vůdců (17....
Obnovíme ústavní pořádek, tvrdí Madrid. Katalánsku zřejmě omezí autonomii

Ve čtvrtek v deset hodin vypršela lhůta, v níž se měla katalánská vláda vzdát požadavku nezávislosti. Regionální premiér Carles Puigdemont místo toho opět...  celý článek

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci dělostřelecké jednotky (27. dubna...
Kim se vrhl na digitální loupeže. V pozoru musí být i české banky

Ještě před několika lety tajné služby nepovažovaly severokorejské hackery za vážnější hrozbu. Dnes kybernetičtí záškodníci ve službách Kim Čong-una útočí na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.