„Chybí zhruba 900 kilometrů. Už několik let se potácí výstavba nových úseků dálnic doslova v krizi. Dokonce jsme se stali už opravdu nejtrapnější zemí snad nejenom v Evropě, ale i na světě,“ řekl Laudát, který se domnívá, že Česko bude dluh v dopravní infrastruktuře dohánět desítky let.
Kauza dne Rádia ImpulsRozhovor s Františkem Laudátem vysílalo Rádio Impuls ve čtvrtek 23. března od 18:00. Celý zvukový záznam a video najdete na webových stránkách pořadu. |
Největší problémy v nedokončené dálniční síti jsou podle něj patrné hlavně na dvou místech Česka. Prvním je chybějící východní část pražského okruhu a druhým dálnice D35 v úseku mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Podle poslance je naprosto nezbytné na tato dvě místa upnout co největší pozornost stavebníků a investorů.
Česká republika by podle poslance a autora knihy Dopravní stavby České republiky měla souběžně s dálnicemi stavět i vysokorychlostní železnici.
„Do roku 2050 musíme mít vysokorychlostní železnice upravené, přestavěné a někde nově vybudované regionální železnice tak, aby se z nejhůře dostupné obce do Prahy dalo dojet maximálně za dvě a půl hodiny. Jsou ale samozřejmě obrovské oblasti, kde by se to zkrátilo na hodinové dojezdy a podobně,“ popsal Laudát svou představu.
Podmínkou rozvoje železniční sítě je ale podle něj zřízení nové zastřešující organizace. Správa železniční a dopravní cesty není schopná obstát v tvrdém tržním hospodářství, uvedl.