Katem concordu byla lamela dakoty

Šest týdnů po tragédii concordu vyšetřovatelé pravděpodobně našli jejího viníka. Havárie, která 25. července zabila 113 lidí, sice vedla k zákazu letu všech concordů, přímou příčinou nehody však byl jiný letoun: DC-10 americké společnosti Continental Airlines, který startoval pár minut před concordem. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnil Úřad pro vyšetřování leteckých nehod.

Americká letecká společnost potvrdila, že kovová lamela, kterou vyšetřovatelé našli na startovací dráze po nehodě, pravděpodobně pochází z jejího letadla a že při vyšetřování bude plně spolupracovat.

"Charakteristické znaky chybějícího kusu se zdají být stejné jako u té kovové části, která byla nalezena na rozjezdové dráze po nehodě 25. července 2000," uvádí se v prohlášení Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod.

Co se našlo na rozjezdové dráze

Okamžitě po protržení palivové nádrže z concordu odpadlo několik částí, které se našly ještě na startovní dráze. Ležely tam kusy blatníku (deflektoru) z podvozkové části, jehož hlavním posláním je při dešti tlumit vodu odstřikující od kol při startu a zabránit, aby byla nasáta se vzduchem do motoru. Dále kusy palivové nádrže a krytu hydraulického zařízení pro zatahování podvozku a pneumatiky. A mezí tím vším byla lamela dlouhá zhruba 40 centimetrů nepatřící do konstrukce concordu.

Zpráva lamelu identifikuje přesně. Podle ní pochází z turbíny motoru na pravém křídle letounu DC-10.

I když vyšetřovatelé výsledky své práce neustále zpřesňují, ani tato poslední zpráva není konečná. Zatím jen předběžně shrnuje všechny dosavadní výsledky šetření.

Vyplývá z nich, že při rozjezdu concord na letišti najel na kovový předmět, který propíchl pneumatiku levého hlavního podvozku. Gumová masa z prasklé pneumatiky poté prorazila palivovou nádrž letadla a způsobila tak obrovský požár, který během několika vteřin zničil dva ze čtyř motorů. To vše se stalo za takzvaným bodem V1, tedy v rychlosti, při které už nebylo možné startovací manévr zastavit.

Prasklou pneumatiku vyšetřovatelé označili poprvé za příčinu havárie už 10. srpna. O několik dnů později potvrdili, že guma nepraskla sama, ale že byla proříznuta neznámým kovovým předmětem. Tehdy ho však ještě nemohli identifikovat.

Britské a francouzské úřady pro leteckou bezpečnost poté odebraly Concordu certifikát o jeho schopnosti létat, dokud nebudou vyšetřena rizika katastrof způsobených v důsledku prasknutí pneumatiky.

McDonnell Douglas DC-10


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video