Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Katem concordu byla lamela dakoty

  14:54aktualizováno  14:54
Šest týdnů po tragédii concordu vyšetřovatelé pravděpodobně našli jejího viníka. Havárie, která 25. července zabila 113 lidí, sice vedla k zákazu letu všech concordů, přímou příčinou nehody však byl jiný letoun: DC-10 americké společnosti Continental Airlines, který startoval pár minut před concordem. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnil Úřad pro vyšetřování leteckých nehod.

Americká letecká společnost potvrdila, že kovová lamela, kterou vyšetřovatelé našli na startovací dráze po nehodě, pravděpodobně pochází z jejího letadla a že při vyšetřování bude plně spolupracovat.

"Charakteristické znaky chybějícího kusu se zdají být stejné jako u té kovové části, která byla nalezena na rozjezdové dráze po nehodě 25. července 2000," uvádí se v prohlášení Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod.

Co se našlo na rozjezdové dráze

Okamžitě po protržení palivové nádrže z concordu odpadlo několik částí, které se našly ještě na startovní dráze. Ležely tam kusy blatníku (deflektoru) z podvozkové části, jehož hlavním posláním je při dešti tlumit vodu odstřikující od kol při startu a zabránit, aby byla nasáta se vzduchem do motoru. Dále kusy palivové nádrže a krytu hydraulického zařízení pro zatahování podvozku a pneumatiky. A mezí tím vším byla lamela dlouhá zhruba 40 centimetrů nepatřící do konstrukce concordu.

Zpráva lamelu identifikuje přesně. Podle ní pochází z turbíny motoru na pravém křídle letounu DC-10.

I když vyšetřovatelé výsledky své práce neustále zpřesňují, ani tato poslední zpráva není konečná. Zatím jen předběžně shrnuje všechny dosavadní výsledky šetření.

Vyplývá z nich, že při rozjezdu concord na letišti najel na kovový předmět, který propíchl pneumatiku levého hlavního podvozku. Gumová masa z prasklé pneumatiky poté prorazila palivovou nádrž letadla a způsobila tak obrovský požár, který během několika vteřin zničil dva ze čtyř motorů. To vše se stalo za takzvaným bodem V1, tedy v rychlosti, při které už nebylo možné startovací manévr zastavit.

Prasklou pneumatiku vyšetřovatelé označili poprvé za příčinu havárie už 10. srpna. O několik dnů později potvrdili, že guma nepraskla sama, ale že byla proříznuta neznámým kovovým předmětem. Tehdy ho však ještě nemohli identifikovat.

Britské a francouzské úřady pro leteckou bezpečnost poté odebraly Concordu certifikát o jeho schopnosti létat, dokud nebudou vyšetřena rizika katastrof způsobených v důsledku prasknutí pneumatiky.

McDonnell Douglas DC-10

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámský stát město Rakká...
Hlavní město Islámského státu padlo, bitva o Rakká trvala pět měsíců

Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků Islámského státu město Rakká, jež dříve sloužilo jako hlavní město džihádistů v Sýrii. Bitva o město si od...  celý článek

Americký prezident Donald Trump odsoudil násilí extremistů v Charlottesville....
Soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret pár hodin před platností

Federální soud v Honolulu v úterý zablokoval protiimigrační dekret prezidenta USA Donalda Trumpa, který zakazoval vydávání přistěhovaleckých víz občanům z osmi...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.