Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci řeší, zda odvolat dva členy mediálních rad kvůli přivýdělkům

  15:32aktualizováno  18:29
Poslanci z mediálního výboru si pozvou bývalou televizní manažerku a členku vysílací rady Janu Kasalovou a moderátora a rozhlasového radního Ivana Vodochodského. Budou je zajímat jejich příjmy. Oba čelí podezření, že si přivydělávají v médiích, ačkoliv to zákon u členů mediálních rad omezuje.

. | foto: MAFRA / Profimedia.cz

Kvůli Ivanu Vodochodskému a Janě Kasalové by se tak měl příští týden mimořádně sejít poslanecký výbor, jehož členové nedávno oba do rad doporučili.

„Mám vážné podezření, že pan Vodochodský nedodržuje zákon,“ řekl poslanec a člen volebního výboru Martin Kolovratník s tím, že zmínky o možném střetu zájmu se objevily v médiích také u Kasalové.

Poslanci řešili, zda Vodochodský stále pracuje jako moderátor. Bavili se o tom, že na Nově má možná pracovat pro pořad Rady ptáka Loskutáka, na rádiu Frekvence 1 jako moderátor pořadu o vaření. Vodochodský je také zastupitelem v Hradci Králové a navíc i krajským zastupitelem Královéhradeckého kraje.

Jana Kasalová si má přivydělávat mediálním tréninkem zaměstnanců Ministerstva vnitra, jak dříve upozornilo Akutálně.cz. Poslanci budou také chtít vědět, zda má nějaký podíl v některé z mediálních agentur.

„Paní Kasalová poskytuje poradenskou a konzultační činnost Ministerstvu vnitra od 16. září 2013, a to na základě dohody o pracovní činnosti. Její hlavní náplní je podpora činnosti a analýza v oblasti mediálního prostředí v rámci resortu a metodika komunikace pro manažery v oblasti PR,“ sdělil mluvčí ministerstva Vladimír Řepka. Kolik Kasalová za práci bere, nechtěl upřesnit. Uvedl ale, že konzultanti berou měsíčně od 10 do 50 tisíc korun, nebo jsou placeni hodinově. Média dříve informovala, že Kasalová dostává 30 tisíc měsíčně.

Poslankyně Nina Nováková požádala, aby si volební výbor nechal vypracovat právní stanovisko, zda byl porušen zákon. Exministr Tomáš Podivínský zase navrhl, aby si oba pozvali na jednání výboru. Nakonec se poslanci dohodli, že kvůli celé záležitosti jej svolají mimořádně do poloviny září. Pokud by se pochybnosti potvrdily, navrhnou plénu odvolání radního či radních.

Pro rádio už dávno nedělám, zlobí se moderátor

„Řešit tuto otázku je nesmysl. Pro Frekvenci 1 nepracuji už deset let,“ zlobí se Vodochodský. To, že si jako moderátor přivydělává, potvrzuje. „Jsou to jednorázové příležitosti a s Novou už léta spolupracuji na pořadu o vaření. To je ale televize, která nemá s Radou Českého rozhlasu cokoliv společného,“ dodal. Potvrdil také to, že je zastupitelem. „Zákon ale porušen není, protože jsem neuvolněným zastupitelem, tedy funkci nemám placenou jako své zaměstnání,“ řekl iDNES.cz Vodochodský s tím, že si sám nechal od právníků zjistit, jak je to v jeho případě se zákonem.

Zda Vodochodský pro komerční rádio skutečně nepracuje, není možné ověřit. „Tyto informace nepodáváme, nejsme státní instituce,“ uvedla Radka Pilzová, mluvčí mediální skupiny Lagardere, kam spadá i Frekvence 1. 

„Pan Ivan Vodochodský není zaměstnancem TV Nova, na výrobě pořadu Rady ptáka Loskutáka spolupracuje s TV Novana příležitostné externí bázi,“ odpověděla za Novu Anna Suchá.

„Střet zájmů vylučuji. K celé věci bych se chtěla vyjádřit až po slyšení ve sněmovně,“ řekla iDNES.cz Jana Kasalová. Elektronická verze obchodního rejstříku ale neukazuje, že by Kaslová měla podíl v některé z mediálních agentur.

Poslanci možný střet zájmů řeší ve chvíli, kdy Vodochodského i Kasalovou před několika měsíci výbor doporučil jako vhodné kandidáty do mediálních rad a byli zvoleni sněmovnou (více čtěte zde).

„Je to trochu i naše chyba, protože údaje o sobě kandidáti vyplňovali v dotaznících a byly součástí předvýběru,“ řekl poslanec a moderátor Stanislav Berkovec. Jeho stranický kolega, předseda volebního výboru Martin Komárek to ale odmítl s tím, že Ivana Vodochodského se na jeho angažmá ptali. „O rádiu říkal, že tam nepracuje. U jeho funkce zastupitele jsme byli na pochybách,“ uvedl Komárek s tím, že jim kandidáti do rad slíbili, že své mediální aktivity ukončí.

„O mé práci tehdy nebyla řeč,“ odmítá Vodochodský, že by se politici zaobírali jeho prací před tím, než ho doporučili do rady.

Dvořák bere víc než premiér, napsal poslancům divák

Volební výbor v úterý řešil také stížnost diváka České televize na odměny pro generálního ředitele. Na dvoustránce si muž z Prahy stěžuje na „dvořákošaškárnu“, tedy nekvalitní obsah ČT, povinnost platit koncesionářské poplatky, a výši platu a odměn, která přesahuje příjem premiéra a ministrů. O řediteli Petru Dvořákovi pak píše jako o „soudruhovi“.

Komárek tuto stížnost zařadil jako samostatný bod jednání volebního výboru. „Problém výše odměňování generálního ředitele ČT tady je a může být vnímán v době uskromňování jako facka,“ řekl iDNES.cz, proč bod politici projednávají.

Podivínský ale podotkl, že by se jím neměli zabývat, protože dopis obsahuje pejorativní výrazy a je psaný konfrontačním stylem. „Není psán kulturním způsobem,“ řekl a vysloužil si souhlas kolegů. „Pan pisatel nepochopil některé věci a vychází se subjektivních názorů,“ dodal poslanec Zdeněk Soukup.

Přesto na radu musel přijít šéf Rady ČT Jaroslav Dědič. Právě rada výši odměny Dvořákovi schvaluje. „Kritéria odměny jsou veřejná, stejně jako její výše,“ podotkl s tím, že rada stížnost diváka projedná. „Odměna je pro nás jedna ze dvou možností, jak hodnotit práci ředitele. Druhou možností je jeho odvolání,“ hájil systém Dědič.

Ředitel ČT Petr Dvořák pobírá měsíčně 230 tisíc hrubého (premiér má bez náhrad zhruba 150 tisíc korun). Jednou ročně má nárok na odměnu ve výši až 2,3 milionu korun. Rada ČT mu ji zatím přiznala dvakrát. Pokaždé v plné výši (více čtěte zde).

Jeho předchůdce Jiří Janeček pobíral podle Dědiče, který je v radě pátým rokem, zhruba stejnou odměnu, ale byla dělena čtvrtletně. Na konci jeho funkčního období mu ji rada nepřiznala celou.

Co říká zákon

Zákon o Českém rozhlase

Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta republiky, poslance nebo senátora, člena vlády, soudce, státního zástupce, člena Nejvyššího kontrolního úřadu, člena bankovní rady České národní banky, Veřejného ochránce práv, s jakoukoli funkcí ve veřejné správě, s funkcí člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, člena Rady České televize, člena České tiskové kanceláře, s funkcí generálního ředitele České televize a s funkcí člena dozorčí komise České televize nebo člena dozorčí komise Českého rozhlasu.

Člen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách nebo v politických hnutích, společenských organizacích a sdruženích, občanských iniciativách a podobně, ani nesmí jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů při výkonu své funkce v Radě; dále nesmí být členem společností, které působí v oblasti hromadných sdělovacích prostředků, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost a objektivitu rozhodování.

S výjimkou peněžitých plnění poskytovaných v souvislosti s výkonem funkce podle tohoto zákona nesmí mít člen Rady ani osoba jemu blízká žádný majetkový prospěch z provozování rozhlasového vysílání.

Člen Rady nebo osoby jemu blízké nesmějí být v pracovněprávním nebo jiném obdobném vztahu k Českému rozhlasu, a to i dva roky po ukončení členství v Radě. 

Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání

S funkcí člena Rady je neslučitelná funkce prezidenta České republiky, poslance, senátora, člena vlády, soudce, státního zástupce, člena Nejvyššího kontrolního úřadu, člena bankovní rady České národní banky, funkce člena Rady České tiskové kanceláře, člena Rady České televize, člena Rady Českého rozhlasu.

Členové Rady nesmějí zastávat funkce v politických stranách nebo hnutích a vystupovat v jejich prospěch.

Členové Rady ani osoby jim blízké nesmějí zastávat ani neplacené funkce v jakýchkoliv orgánech společností, které podnikají v oblasti hromadných sdělovacích prostředků, audiovize a reklamy.

Členové Rady ani osoby jim blízké se dále nesmějí podílet na podnikání obchodních společností, které působí v oblasti hromadných sdělovacích prostředků nebo v oblasti audiovize a reklamy, a poskytovat přímo nebo zprostředkovaně za úplatu poradenskou nebo obdobnou pomoc provozovatelům vysílání, provozovatelům převzatého vysílání a poskytovatelům audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání.

Členové Rady nesmějí být v pracovněprávním ani jiném obdobném vztahu k provozovateli vysílání, provozovateli převzatého vysílání a poskytovateli audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání.

Pokud vykonávají vedle své funkce výdělečnou činnost, jsou povinni činit tak způsobem, který neohrozí řádný výkon funkce člena Rady. Členové Rady nesmějí vykonávat ani vědeckou, pedagogickou, literární, publicistickou a uměleckou činnost způsobem, jímž by mohli narušit nebo ohrozit důvěru v nezávislost a nestrannost Rady







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.