Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Karlův most čeká na peníze

  14:19
N o v é M ě s t o - Karlův most, bez něhož si snad žádný turista nedokáze představit prohlídku metropole, bude možná v nejbližších letech zavřený. Anebo se po něm lidé budou procházet po lávkách. Most podle řady odborníků potřebuje rozsáhlou rekonstrukci. Jenže lákala by ještě turisty návštěva města, kdyby přišli o kus Královské cesty? "Pro turistický ruch by to byla katastrofa. Trochu mě děsí představa, že by mohl být třeba dva roky zavřený," připustil architekt Zdeněk Lukeš z Kanceláře prezidenta republiky a člen poradního sboru primátora.
Varování odborníků čtěte uvnitř.
Reportáž TVD - video.
Zapojte se do chatu.
Podívejte se na fotografie Karlova mostu.

O možném poklesu turistického ruchu v takovém případě hovoří i náměstek primátora Jiří Paroubek. "Je třeba provést rekonstrukci v jednom tahu a v jednom roce. Na financování by se měl podílet i stát, už proto, že dostává příjmy z turistického ruchu a následně je přerozděluje. A to nikoliv podle zásluh jednotlivých regionů, ale podle počtu obyvatel," poznamenal Paroubek.

O nutnosti rekonstrukce Karlova mostu se hovoří již dvacet let. V posledních letech ale čím dál častěji. "Musíme zastavit chemické a další procesy, které narušují kamenou konstrukci Karlova mostu. Kdyby byla oprava oddálena, most by jednou vyžadoval skutečně rozsáhlý rekonstrukční zásah," uvedl rektor ČVUT Jiří Witzany. Ne všichni jsou stejného názoru.

"Je zvláštní, že se takové návrhy objevují periodicky jednou za pět let. Zatím mě žádné materiály nepřesvědčily o nutnosti rekonstrukce. Jestli za tím není zájem stavebních firem," uvažuje architekt Lukeš.

Letos se most opravy nedočká. Peníze nemá ani stát, ani ministertvo kultury. Primátor Jan Kasl proto uvažuje i o tom, vypsat národní sbírku. "Pověst praví, že na stavbě Karlova mostu se kdysi podílela všechna královská města, a nejen těmi pověstnými vajíčky. Co kdybychom i dnes uvažovali o nějaké podpůrné akci?," přemítá primátor. Podle Witzany ho je reálné, že by se zapojily i významní firmy. Rekostrukce je odhadována na dvě stě čtyřicet až čtyři sta milionů korun. Není rovněž vyloučeno, že při opravě by most zůstal průchozí.

Varování odborníků
Odborníci varují: most stárne rychleji, než by měl. Hrozí snad, že jednou spadne do Vltavy podobně jako v roce 1890, kdy ho částečně pobořila stoletá voda? To určitě ne, ale oprava je nutná, tvrdí tým expertů, který vloni provedl průzkumné sondy.

"Čím déle se rekonstrukce bude oddalovat, tím bude jednou dražší," upozorňuje rektor ČVUT Jiří Witzany. Mostní konstrukce vykazuje i okem viditelné trhliny a do

Strahovský klášter v Praze 6 je vidět v pozadí Karlova mostu. (14. února 2001)

Denně projde Karlovým mostem stovky lidí. (14. února 2001)

Z Alšova nábřeží je vidět Karlův most z Petřínem a chrámem svatého Mikuláše na Malostranském náměstí v pozadí. (14. února 2001)

Celek Karlova mostu ze Staroměstské věže. (14. února 2001)

Staroměstská věž Karlova mostu s kostelem svatého Salvátora. (14. února 2001)

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.