Kapsáři už zahájili předvánoční lov

  • 12
Předvánoční nákupní šílenství začalo. Policisté bojují s kapsáři. Lidé z české obchodní inspekce kontrolují zboží nabízené na předvánočních trzích. Tisíce lidí vyrazily nakupovat vánoční dárky. V uplynulém týdnu totiž většina dostala na své účty pravidelnou výplatu.

"Myslel jsem si, že ještě nebudou velké fronty a v klidu vybereme dárky. Ale je vidět, že byl výplatní týden," posteskl si v neděli odpoledne ve frontě před pokladnou jednoho z plzeňských obchodních center Tomáš Holan. Před ním stálo šest lidí a jejich nákupní vozíky byly zcela plné.

Kapsáři vycítili příležitost
Zmatků v obchodech využívají kapsáři. Zaměřují se zejména na starší ženy. "Jen od pondělí do čtvrtka jsme měli pět okradených zákaznic v nákupních centrech. Postiženy byly ženy od 40 do 56 let. Jedné zloděj vytáhl peněženku z kabelky, kterou měla přes rameno, další ji celou zapomněla na pultu u pokladny. Další zákaznice si zkoušela boty a tašku si postavila k noze. Zloděj ji i přesto odcizil. Žena v ní měla patnáct tisíc korun a tři sta euro," vyčetl z denních hlášení Petr Kovář z plzeňského policejního ředitelství.

Zákazníci si podle šéfa plzeňského inspektorátu České obchodní inspekce musí dávat velký pozor nejen na zloděje, ale také na různé triky obchodníků a zboží, které kupují. Jsou výrobky, které mohou dokonce ohrožovat život.

"Už jsme zjistili, že se na trhu objevily prodlužovací šňůry, které mohou být nebezpečné. Mají špatnou zástrčku u přívodního kabelu elektřiny, navíc i kabel je velice slabý," řekl šéf České obchodní inspekce v Plzni Václav Havlík.

Jaké jsou podle inspektorů triky některých obchodníků? U elektroniky se některým prodejcům nechce do předvádění konkrétního přístroje a okamžitého vyplnění záručního listu. "Na to by zákazník neměl v žádném případě přistoupit. Má trvat na předvedení věci. Je to jeho právo," doplňuje Havlík.

Co hlídat u zboží?
U hraček by si zase lidé měli pečlivě všímat, jak velkým dětem jsou určeny, zdali například informační štítky jsou neoddělitelně přidělány. U plyšových hraček musí být uveden materiál, ze kterého jsou vyrobeny a na žádném takovém výrobku nesmí chybět výrobce. A samozřejmostí mají být návody k použití u všech výrobků v češtině.

Zákazníci by podle slov Václava Havlíka měli vědět, že u spotřebního zboží je dvouletá záruční lhůta. "Pro zákazníka je důležitý doklad o nákupu. Ten je třeba důkladně schovat," připomíná ředitel inspekce.

Pokud se u jednoho výrobku objeví v záruční lhůtě tři a více reklamací, zákazník má právo odstoupit od smlouvy. Nebo požadovat jiný výrobek.

,

Video