Italská prokuratura také požaduje, aby se podrobil testu na užívání drog. Policie zatkla Francesca Schettina v sobotu, den po ztroskotání lodi Costa Concordia u italských břehů. Od té doby byl ve vazbě. Nyní mohl celu opustit, volně pohybovat se ale nemůže. Musí zůstat ve svém domě nedaleko Neapole, řekl novinářům kapitánův obhájce Bruno Leporatti.
Ztroskotání ConcordieMRTVÍ VE VESTÁCH: Záchranáři našli dalších pět obětí NĚMKA: Pustila do člunu vozíčkáře a zmizela ZÁCHRANA: Potápěči použili při pátrání výbušniny KAPITÁN: Z potápějící se lodi utekl, záchranáři ho hnali zpět POTÁPĚČI: Je to jako ponor do temné jeskyně PANIKA NA PALUBĚ: Loď se potápěla a oni nás hnali do kabin |
Soud tak nevyhověl ani žádosti prokuratury, která chtěla, aby Schettino zůstal ve vazbě, ani jeho obhájcům, kteří požadovali jeho propuštění, podotkla agentura AP.
Schettino je podezřelý z toho, že v pátek 13. ledna zavinil tragickou nehodu, při níž zemřelo nejméně jedenáct lidí. Dalších 24 pasažérů či členů posádky se stále pohřešuje. S lodí zajel blíže ke břehům, aby z paluby mohla posádka pozdravit lidi na ostrově. Zodpovídat se bude také z toho, že opustil plavidlo ještě v době, kdy na ní zůstávali uvězněni pasažéři i posádka. Pokud bude obviněn a soud ho shledá vinným, může jít do žaláře až na patnáct let.
Prokurátoři ho viní z toho, že se na palubu odmítl vrátit, i když ho k tomu vyzvala italská pobřežní hlídka. Rozhovor mezi kapitánem, který byl v té době už v záchranném člunu, a šéfem pobřežní stráže zveřejnil list Corriere de la Sera. Policista na něj křičel, aby se na loď vrátil a pomohl cestujícím.
Schettino v úterý při tříhodinovém výslechu toskánským vyšetřovatelům řekl, že své plavidlo neopustil, ale prý z něj prakticky vypadl. Chtěl údajně pomáhat s evakuací, když se zařízení spouštějící záchranné čluny zaseklo. Klopýtl a spadl prý do člunu. Costa Concordia se pak převrátila na bok a kapitán dle svých slov už nemohl šplhat zpátky. Podle italských deníků je ale toto vysvětlení sporné, protože v Schettinově člunu se nacházeli i dva další palubní důstojníci.
Dvaapadesátiletý Ital, který se stal kapitánem v roce 2006, dále u soudu řekl, že po prvním nárazu do útesu manévroval s lodí blíže ke břehům, a tím "zachránil stovky, ne-li tisíce životů".
Záchranáři v úterý vyprostili dalších pět těl, nehoda si tak vyžádala už 24 obětí. Záchranné práce ale pokračují, potápěči prohledávají vrak i okolí. Na pomoc si přizvali i námořnictvo, které použilo výbušniny, aby záchranáři pronikli do obtížně přístupných míst lodi.