Šárka Šulcová ze šesté třídy dostává kapesné jednou týdně a občas nějaké peníze navíc za dobré známky. "Můžu si třeba koupit nějakou maličkost," říká žačka Základní školy Kořenského v Praze.
To páťákům Kristiánovi a Albertovi dávají rodiče kapesné měsíčně a ještě peníze navíc za práci doma. "Třeba když mamce pomůžeme prát prádlo," vysvětluje Kristián.
Z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost KRUK a MF DNES jej má k dispozici, vyplývá, že kapesné za domácí práce dostávají děti v 39 procentech rodin, za dobré známky dává dětem peníze 37 procent rodičů.
Naopak přibližně šedesát procent dospělých by děti za běžné domácí práce nebo za školní výsledky neodměňovalo. "Pomáhat rodině či se dobře učit musí děti chtít samy, nemůžou to dělat jen kvůli penězům. To je přece špatně," říká padesátiletý Pavel, otec dvou dětí z Prahy.
S tímto názorem souhlasí i psycholog Jeroným Klimeš. Nemělo by to být tak, že dítě doma vynese koš a natáhne ruku. V normální rodině dospělým za péči o domácnost také nikdo nic nedá. Dítě by podle něj mělo být zvyklé, že se spousta věcí dělá zadarmo.
Kapesné jako nástroj k výuce hospodaření s penězi
Rozhodnutí o tom, jak dítěti dávat kapesné, je vždy individuální a záleží také na povaze rodiny i dítěte. Dětský psycholog Petr Sakař nepovažuje ani jednu variantu vyloženě za špatnou. Situace však nesmí dojít do extrémů. Není dobré dítě stresovat tím, že když se mu něco nepovede, nedostane kapesné.
Peníze za práci navíc, jakousi brigádu, nevadí. To je příklad Jitky, čtyřicetileté matky, jejíž dva synové dostávají korunu za každého slimáka, kterého přinesou ze zahrady. "Když prší, můžou si vydělat i padesát korun za den," vysvětluje princip.
Kapesné by mělo sloužit také jako nástroj, který naučí děti zacházet s penězi. Více než čtvrtina lidí oslovených v průzkumu se domnívá, že by se o finanční vzdělávání měla postarat především základní škola (od letošního září se finanční gramotnost vyučuje povinně).
Téměř všichni respondenti věří, že to jejich dětem v budoucnu pomůže lépe hospodařit. Tři z pěti Čechů mají pocit, že je to v dětství nikdo nenaučil.
Ve vyšším věku jsou pro děti vhodné brigády
Psycholog Klimeš navrhuje i jakousi "vylepšenou" variantu, jak potomkům vštípit základy spoření. "Půlku kapesného jim dávejte v reálných penězích, půlku v domácích, které třeba vytisknete na tiskárně. Když dítě naspoří určitou částku, kupte mu dohodnutou věc, třeba nová sluchátka nebo kolo," říká. Od určitého věku je však dobré, když se děti mohou svobodně rozhodnout, za co peníze utratí.
A jaká by měla být výše kapesného? Univerzální částka neexistuje, ale Klimeš radí, aby to byla vždycky částka menší, než jakou dítě potřebuje. "Musí vědět, že si nemůže koupit všechno, co chce. Stejně jako vaše výplata také nikdy nebude dost vysoká," vysvětluje.
Ve vyšším věku je vhodné, aby děti chodily vydělávat peníze na brigády.
Jak velké kapesné by měly děti dostávat?:
24. května 2013 |