Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kantoři sepsali nepravdy o státních maturitách, petici podepsaly desítky škol

  14:27aktualizováno  14:27
Učitelé z ostravského Matičního gymnázia se pustili do boje proti připravované podobě státních maturit, které by se měly rozjet v příštím roce. Tvrdí, že projekt je nepřipravený a nekvalitní. Odmítli nastoupit na školení k maturitám a zorganizovali petici, k níž se už přidalo přes sedmdesát středních škol.

Proti státním maturitám loni protestovali i studenti. | foto: ČTK

Tento týden také ostravští učitelé vydali své Desatero nepravd o státní maturitě, ve kterém seznamují veřejnost i politiky s tím, proč se ke svému protestu odhodlali.

"O připravenosti státních maturit a dalších věcech s nimi spojených lidem stále lžou. Společnost Cermat, která je přes deset let připravuje, ale i ministerstvo školství stále hovoří jen obecně. Shromažďujeme proto velké množství materiálů a snažíme se dokázat, že nám skutečně jde o podstatu státních maturit a vysvětlujeme jejich nedostatky. Proto vzniklo i naše desatero," řekl profesor Matičního gymnázia v Ostravě Ladislav Vasevič, který již dvacet let vyučuje historii a český jazyk.

Pedagogové se shodli na tom, že nechtějí v následujících deseti letech řešit to, že špatně připravená maturita poškodí studenty. Nejen učitelé, ale též studenti proto přemýšlí, že se vše pokusí řešit i soudní cestou.

Desatero nepravd o státní maturitě

jak je sepsali učitelé Matičního gymnázia v Ostravě

1. Státní maturita má podporu široké odborné veřejnosti a většina učitelů je s přípravou na státní maturitu a s obsahem koncepce spokojena - nepravda.

2. Státní maturita je legislativně ošetřena a po všech stránkách právně připravena - nepravda.

3. Generální zkouška v říjnu 2010 prověří připravenost - jde o nebezpečnou nepravdu.

4. Nová státní maturita zajistí objektivní, centrální a na školách a učitelích nezávislé hodnocení - nepravda.

5. Nová státní maturita umožní garantovat státem jednotnou úroveň této zkoušky pro všechny vzdělávací subjekty v zemi - nepravda.

6. Vysoké školy budou novou státní maturitu akceptovat jako rozhodující kritérium pro přijetí uchazeče - nepravda.

7. Nová státní maturita nepřinese krajům, školám a učitelům žádné výraznější organizační a pracovní zatížení, je plně harmonizována s praxí škol a s průběhem školního roku - nepravda.

8. Jednotná státní maturita se plně osvědčila v celé Evropě a je nutností - nepravda.

9. Nová státní maturita zajistí českému školství evropský standard a prestiž, povede ke zkvalitnění vzdělávání, je nutností - nepravda.

10. Na nové státní maturitě nejvíce vydělají ti, kteří se nyní bouří, tedy učitelé - nepravda.

Jedná se jen o nástin bodů, které jsou podrobně zpracovány ZDE

Ostravští pedagogové Ladislav Vasevič (L. V.), Svatava Kretková (S. K.) a Tamara Franková (T. F.) vysvětlili v rozhovoru MF DNES, proč jim došla trpělivost a začali se bouřit.

Proč protestujete proti nově chystaným státním maturitám?
L. V.: Je těžké mluvit o tom, že protestujeme proti státním maturitám. Protože protest není úplně to správné slovo, které vyjadřuje výstižně to, co se právě v českém školství děje. My jsme se rozhodli, jako odborníci, kteří pracují ve školství řadu let, začít konečně řešit odborné problémy připravovaného projektu nových maturit. A jestliže se státní maturita připravuje už více než deset let, tak s námi řadovými kantory po celou tuto dobu nikdo nehovořil a nedebatoval. Takže to, že nyní říkáme své názory, může ve společnosti vyznívat, že protestujeme.

Jak vnímáte současnou situaci ve školství?
L. V.: Je to zoufalé, máme přebírat zodpovědnost za něco, s čím odborně zcela nesouhlasíme. Nikdy jsme nebyli přizváni k široké diskusi o budoucí podobě státních maturit. V podstatě prvním kontaktem pro většinu učitelů byla školení ke státním maturitám, která probíhala v roce 2007. Ovšem ta nebyla debatou o tom, jak by měla vypadat státní maturita, ale jak už vypadá ta připravená. Vzápětí se ale zjistilo, že není, a proto také byla odložena. Připravená však není ani v tuto chvíli. Ukázalo se totiž, že chyby, které jsme vytýkali Cermatu před dvěma lety, nebyly odstraněny. A naopak v tom chaosu se objevila spousta dalších problémů.

Souhlasíte vůbec s myšlenkou státních maturit?
L. V.: Státní maturita ale vůbec není novinkou, studenti v současnosti maturují podle legislativy, podle školského zákona: maturují tedy státně. To, co se dlouhodobě v Česku připravuje, je pokus státní maturitu sjednotit. Ale ten je tak absolutistický, že se pohybuje na hranicích svých možností. Dnes se státní maturita stává politickou záležitostí.

Jsou ale argumenty, že státní maturity musí být spuštěny, jelikož stály již mnoho peněz...
L. V.: Do toho všeho samozřejmě vstupuje i ekonomická rovina. Finanční situace České republiky ale byla před více než deseti lety, kdy se projekt rozjížděl, úplně jiná. Jestliže se projekt má rozjet nyní, kdy resorty bojují o přežití, tak se musíme ptát, zda skutečně nová státní maturita bude takovým přínosem, že se státu vyplatí do ní ty miliony investovat.

Co říkáte na to, že nová maturita má být dvojúrovňová? Tedy, že si student bude moci vybrat těžší či lehčí maturitu?
L. V.: Právě dvojúrovňovost státní maturity je pro nás jedním z největších problémů. Tento týden jsme s kolegy vypracovali dokument Desatero nepravd o státních maturitách, kde rozebíráme podrobně i zmíněnou dvojúrovňovost. Má být lehčí a těžší maturita, kterou si student zvolí, může to ale udělat i student gymnázia. Přece taky neexistuje lehčí a těžší zkouška na řidičský průkaz.

S. K.: V projektu je však spousta dalších nedostatků. Jsou dva důvody, proč má státní maturita vzniknout. Jednak proto, aby byla zajištěna objektivita a také má být stanoveno, že každý člověk, který udělá maturitu, má mít určitou minimální úroveň znalostí. Problém však je, že objektivita v projektu zajištěna není. Práce žáků mají opravovat jejich učitelé. Problémem také je, že pokud si každá střední škola sama za sebe stanoví bodové hodnocení prací, tak v čem tedy bude spočívat ta objektivita maturit. Kde je to srovnání v rámci státu?

Školy určitě budou chtít mít ty nejlepší absolventy...
S. K.: Ano, takže si hodnocení automaticky nastaví. Dalším problémem je to, že ministerstvo školství chce nastavit laťku tak nízko, že v celkovém součtu to bude znamenat výrazné snížení hodnoty maturity. Hovoří se třeba o tom, že v některých předmětech by studentům stačilo zvládnout zkoušku na třicet procent. Pro srovnání: mezinárodní jazyková zkouška vyžaduje minimálně šedesát procent, abyste ji získali. A ještě navíc se má stanovené procento úspěšnosti měnit každý rok ministerskou vyhláškou. To znamená, že každý rok bude mít maturitní vysvědčení jinou hodnotu. Kdo to rozliší?

Podle ministerstva státní maturity fungují také v jiných evropských zemích, kde s nimi nemají problémy...
T. F.: Mám informace z osobních setkání, ale také prostřednictvím internetu, že to takto není. Sleduji především polské a ruské internetové stránky. V těchto zemích zavedli státní maturity a situace zde není nejlepší. Například v Polsku je současná situace kolem maturit velmi kritizována ze strany pedagogů. V Rusku dokonce hned po spuštění státních maturit byly signály, že došlo k úplatkům a ke kupování testů. A v Německu se zase státní maturity netýkají všech středních škol, nejsou zavedeny celoplošně. A výsledky také neprezentují s nadšením.

Na co se tedy letošní třeťáci mají připravit? Jaké změny je v maturitě podle navrhovaného projektu čekají?
L. V.: Vysvětlit rozdíl mezi dnešní a plánovanou státní maturitou není tak složité, jelikož připravovaný projekt přichází v zásadě jen s několika novinkami. Například dnes student v rámci jazyka českého začíná maturitu už v dubnu písemnou prací. Rozsah písemky vychází z časové dotace, nyní má na práci čtyři hodiny čistého času. Předpokládá se, že písemná práce je jazykovou, stylistickou, intelektuální, gramatickou profilací studenta za celé období studia. Ve srovnání s tím státní připravovaná maturita degraduje tuto písemnou zkoušku do devadesátiminutového limitu. Student má ve dvaceti řádcích prokázat, že umí psát na zadané téma. Do bodových tabulek nelze zohlednit nic jiného, než kolika gramatických chyb se dopustil. To, jestli ovládá jazyk, se nedá z dvaceti řádků přece zjistit. Změnou také je, že ministerstvo chce tuto zkoušku posunout až na začátek června. Lidé, kteří fungují ve školství ale ví, že drtivá většina studentů je již v této době přijata na vysoké školy. Motivace věnovat se písemné části bude proto podle nás velmi malá.

Co říkáte studentským protestům proti státním maturitám?
L. V.: Řekl bych, že se v debatách kolem nových maturit naprosto zapomíná na ty nejdůležitější, což jsou právě studenti. Když si každý z nás zavzpomíná, tak mi určitě dá za pravdu, že toto období je pro studenta velmi náročné na psychiku. Představa, že bych maturoval několik týdnů, v rozložených úsecích, když bych ani nevěděl, jak jsem v jednotlivých částech maturity uspěl, je pro mě děsivá. Do toho ještě budou studenti skládat i druhou část maturity - tu školní. Protože na odborných a průmyslových školách se přece nevzdají svých profilových technických a odborných předmětů. K tomu se připojí přijímací zkoušky na vysoké školy. Je proto nutné otevřít debatu, jestli je vůbec po stránce pedagogické, psychologické a didaktické možné vytvořit z maturit zkouškové monstrum, které skončí až v prvé polovině června. Každý z nás by teď měl být rád, že má maturitu za sebou. A můžeme jen litovat naše studenty a naše děti, co se na ně chystá a čím budou muset procházet.

Kdy bude generálka maturit?
L. V: Měla by proběhnout letos v říjnu. S ní ale také nesouhlasíme. Předpokládá se totiž, že by měli studenti na generálku zvládnout učivo 4. ročníku. A kdy ho nastudují, během letních prázdnin? Takže generálka vlastně postrádá smysl. Vůči studentům je to velice neseriózní.

T. F.: A na výsledcích generálky má záviset budoucnost té reálné maturitní zkoušky. Podle výsledků studentů totiž bude nastavena obtížnost.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Veřejnost a členové horské služby se ve Vrchlabí rozloučili se zesnulým...
Poslední sbohem náčelníkovi. S Klepšem se přišly rozloučit stovky lidí

Pohřeb náčelníka Horské služby Krkonoše Adolfa Klepše provázel obrovský zájem veřejnosti. Ve vrchlabském klášterním kostele sv. Augustina se s ním loučili...  celý článek

Vlastimil a Jana Blaťákovi (na snímku vpravo jejich právní zástupce) žádají od...
Rodiče postižené holčičky dál bojují s nemocnicí o 17 milionů korun

Odvolací senát Krajského soudu v Olomouci projednává žalobu rodičů těžce postiženého dítěte, kteří požadují od olomoucké nemocnice odškodné 17 milionů korun....  celý článek

Bývalý ministr obrany Martin Barták přichází na jednání Městského soudu v...
Exministr Barták: Letouny CASA byly správný produkt za odpovídající cenu

Koupil se správný produkt za odpovídají cenu, řekl o letounech CASA v úterý u soudu někdejší náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové a pozdější šéf resortu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.