Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kandidátku s milionovou kampaní „téměř nezná“ ani volební lídr ODS

  1:19aktualizováno  1:19
Podle masivní kampaně kandidátku ODS do europarlamentu Andreu Češkovou každý miluje. "I love Andrea. Zakroužkujte číslo 9," hlásají billboardy. I volební lídr ODS Jan Zahradil ale říká, že zastupitelku z Prahy 5 "téměř vůbec nezná". Češkové k nominaci a silné kampani asi nejvíce pomohlo spojenectví se starostou Milanem Jančíkem.

Tvář Andrey Češkové visí na dohromady desítkách billboardů a sto padesáti lavičkách v Praze a Středočeském kraji. S kandidátkou ODS do europarlamentu je to ale jako s manželkou seriálového detektiva Columba: pořád se o ní mluví, ale nikdo ji nikdy neviděl.

Nenápadná sedmatřicetiletá zastupitelka městské části Praha 5 na sebe totiž poprvé výrazněji upozornila až svou nákladnou volební kampaní. Například na pražském Andělu je velkoplošná obrazovka s její tváří "vytrčena" přímo doprostřed pěší zóny.

Občanští demokraté ji zařadili na deváté místo kandidátky. Protože není vůbec jisté, zda "modří" tolik křesel v Bruselu obsadí, Češková doufá, že jí vysněnou politickou metu zajistí "kroužky" u jejího jména na volebním lístku, tedy preferenční hlasy voličů.

Miloslav JančíkJak se dostala nenápadná komunální politička na kandidátku největší pravicové strany?

Češková byla v minulosti jednou z nejbližších spolupracovnic starosty Prahy 5 za ODS Milana Jančíka. Měli společnou firmu AndreaCe, ta skončila v roce 2007 v konkurzu.

"Téměř ji neznám," přiznává Zahradil 

Část pražské ODS starostu Jančíka kritizovala, že nominaci Češkové do voleb s nimi řádně neprojednal. "Téměř vůbec ji neznám. Podporuju ji, protože je v první desítce jedinou ženou, a kromě mě jediným pražským kandidátem," říká celostátní volební lídr "modrých" Jan Zahradil, který stojí vedle Češkové na billboardech a doporučuje ji voličům.

"Volby jsou i marketingová akce a my potřebovali na kandidátce ženu," vysvětluje Rudolf Blažek, člen výkonné rady ODS.

Kde Češková, která vedle politiky pracuje jako daňová poradkyně, vzala peníze na drahou kampaň? "Finančně se podílím já osobně ze svých zdrojů, dále ODS Praha 5 a sponzoři," odpověděla na dotazy MF DNES s tím, že celkové náklady jsou asi půldruhého milionu korun.

Největším sponzorem je firma Navy Centrum, jejímž jednatelem je právě starosta Jančík. Kampaň platí z jedné čtvrtiny, darovala tedy zhruba 375 tisíc korun.

Hoďte mi preferenci

Češková je jedním z lidí, kteří jsou na kandidátce až vzadu a musí své šance upínat k takzvaným preferenčním hlasům. Co to je? Každý, kdo půjde o víkendu volit, může na kandidátce vybrané strany zakroužkovat čísla u jmen nejvýše dvou politiků. Tím tyto politiky posune na první místo, bez ohledu na to, kolikátí jsou na kandidátce.

Největším preferenčním oblíbencem minulých voleb do Evropského parlamentu byl kandidát ODS, sexuolog Jaroslav Zvěřina. Dostal celkem 55 tisíc hlasů, čímž poskočil z nevolitelného desátého místa nahoru a získal křeslo v Bruselu.

"Myslím, že za to vděčím hlavně tomu, že moje jméno bylo populární už předtím, než jsem oznámil kandidaturu," líčí Zvěřina.

Věří si i letos, kdy je na kandidátce opět desátý. "Razantní kampaně Andrey Češkové se neobávám. Ona není známá, tohle předvolebními billboardy dohnat nelze," komentuje Zvěřina snahy stranické kolegyně, jež stojí na kandidátce o jedno místo nad ním.

Kolik preferenčních hlasů potřebují kandidáti k tomu, aby mohli ze zadních pozic předehnat své spolustraníky? Jde o desetitisíce "kroužků", přesněji číslo vyjádřit nelze. Záleží totiž na tom, kolik voličů přijde k urnám.

K tomu, aby se preferenční hlasy konkrétnímu politikovi započetly, ho musí označit alespoň pět procent lidí, kteří volili stranu, za kterou kandiduje. Voliči si přitom musí dát pozor, aby nezakroužkovali více než dva kandidáty. V tom případě volební komise nezapočítá preferenci žádnému z označených.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.