Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kanál Dunaj-Odra-Labe podporuje i vznikající koalice, plánuje studii

  1:29aktualizováno  1:29
I když hradní strana SPOZ ve volbách úplně propadla, neznamená to, že se musí prezident Miloš Zeman vzdát svých megalomanských představ. Třeba tu o vybudování říčního kanálu Dunaj-Odra-Labe mu zřejmě pomohou naplnit i strany, které ve volbách uspěly.

Kanál Dunaj-Odra-Labe podporuje i vznikající koalice, plánuje studii. Ilustrační snímek | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

I když uzavření koaliční smlouvy stále brání daně a církevní restituce, o propojení tří řek a vlastně i tří evropských moří již strany debatovat stihly. Zatím se shodly na tom, že pokud studii nestihne vytvořit ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, který je v tomto směru velmi aktivní, nechají ji vypracovat samy.

"Třicet milionů nejsou v celkovém rozpočtu žádné peníze, díky studii se konečně uvidí, jaká je realita. Rozhodně to nechceme shazovat ze stolu. Kdyby se tak stalo, už se to nikdy neprosadí, a to by byla rozhodně škoda," říká dopravní expert ANO Pavel Čihák.

Fotogalerie

Stejně se vyjadřuje i šéf poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek, pravá ruka předsedy Andreje Babiše. "My ho určitě nezatracujeme, částka je to ale příliš vysoká. Kdyby to spolufinancovala EU nebo my s jinými partnery, dokážu si to představit," uvedl na dotaz MF DNES politik, který je zároveň členem nynějšího vyjednávacího týmu o případné vládní koalici.

Sociální demokraté by také výstavbu kanálu uvítali. Avšak předtím, než dají z ruky první peníze, rádi by o kanálu debatovali se sousedními zeměmi. Projekt se totiž týká všech našich sousedů, přes jejichž území by velké nákladní lodě proplouvaly do Černého, Baltského či Severního moře. "Chtěli bychom tam sezvat státy visegrádské čtyřky, Německo a Rakousko. Chceme zjistit, zda je reálné, aby tato stavba v evropském kontextu získala podporu významných hráčů. Pokud podporu mít nebude, nemyslím si, že je to reálné," uvedl dopravní expert sociální demokracie Milan Chovanec.

Nová vláda stavbu určitě nezahájí

I on stejně jako Faltýnek nyní vyjednává o budoucím kabinetu. "Budeme to určitě analyzovat po nástupu vlády, ale nemyslím si, že to začleníme do koaliční smlouvy, přece je to projekt, se kterým je počítáno až někdy v letech 2025," doplnil ještě.

Stavbu tak tato vláda určitě nezahájí, ale Pavel Čihák by rád svou "stopu" ve vodní dopravě přece jen zanechal. Chce konečně prosadit splavnění Labe až do Přelouče. Boje o vybudování tohoto tříkilometrového plavebního kanálu za více než 3,1 miliardy korun přitom Ředitelství vodních cest vede již 14 let. Soudy však zatím dávají za pravdu ekologům.

Stavba by totiž zasáhla lokalitu Slavíkových ostrovů, kde žijí mimo jiné chránění modrásci očkovaní a bahenní. Podle Čiháka by ale výstavba tohoto kanálu ukázala, zda se firmy přizpůsobí, ušetří se a ze silnic ubude aut.

Otázka ovšem je, že když se čtrnáct let nedaří prosadit tři kilometry kanálu na východě Čech, jak se podaří dotáhnout do konce gigantický projekt dotýkající se šesti krajů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.