Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kanál by znamenal pro Kroměříž dramatické změny

  8:58aktualizováno  8:58
Kroměříž - Pokud opravdu dojde na výstavbu kanálu Labe - Odra - Dunaj, bude to pro Kroměříž znamenat dramatické změny. Řeka Morava, jež by měla být součástí plavebního kanálu, totiž půlí město na dvě části. Ve hře jsou proto dvě varianty. Ani jedna z nich však není ideální a obě by přinesly městu vážné problémy.

První varianta počítá s tím, že kanál povede přímo korytem řeky Moravy. Protože však by měl sloužit jako dopravní cesta pro těžké a velké lodě, znamenalo by to, že bude nutné jednak koryto prohloubit, rozšířit a vybetonovat, ale zejména o několik metrů zvednout všechny kroměřížské mosty. "Znamenalo by to vážné zásahy do dopravní situace a infrastruktury města. Například na silniční most by musel vést dlouhý nájezd, který by se zvolna zvedal až do výšky prvního patra. Zřejmě by také bylo nutné přestěhovat vlakové nádraží," vyjmenoval jen některé možné drastické zásahy Josef Koplík, který má na kroměřížské radnici na starosti rozvoj města. Protesty by také jistě vyvolal lodní provoz v bezprostřední blízkosti velkého sídliště Bělidla. Hlavně proto zůstává ve hře druhá varianta.

Ta počítá s vybudováním jakéhosi obchvatného kanálu, který by vedl poblíž obce Bílany přes les Zámeček. "Ten je však chráněn. Navíc varianta s obchvatem by byla také podstatně dražší," vysvětlil Koplík. Podle jeho názoru je však všechno záležitost daleké budoucnosti. "O myšlence plavebního kanálu se mluví už asi od roku 1651 a pořád je to stejné. Myšlenka se vždycky vynoří a potom na dvacet, třicet let zase usne," podotkl Koplík.

Vedoucí odboru životního prostředí Tomáš Chutný si však přesto myslí, že varianta s obchvatem by byla výhodnější, a to přesto, že Zámeček je skutečně chráněn jako biotop lužního lesa. "Záleží na tom, jak bude vypracován projekt. Pokud v něm bude například zajištěno odvodnění i zavodnění lužního lesa, byla by to i z ekologického hlediska zřejmě vhodnější varianta," soudí Chutný. Navíc podle něj není jisté, zda by varianta s obchvatem byla výrazně dražší. "Zvedat všechny mosty taky není zadarmo," poznamenal. Obchvat by kromě toho mohl plnit ještě jednu funkci. Působil by jako hráz proti případné záplavové vlně z říčky Moštěnky.

  • o zesplavnění řeky Moravy jednali už moravští stavové v roce 1653
  • o budování vodní cesty napříč Moravou se jedná s přestávakami prakticky po celé dvacáté století
  • projekt soustavy Dunaj - Odra - Labe byl dokončen v roce 1988
Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.