Kanadští vědci naklonovali mouchu

Do řady živočichů, které se člověku podařilo naklonovat, přibyl další druh. Kanadští vědci "vyrobili" pět geneticky shodných much. Zástupce čeledi vrtulovitých tak rozšířili dosavadní řadu zvířecích klonů, ve které už jsou ovce, myši, krysy, krávy a kočky.

O úspěchu vědců z univerzity v Halifaxu informovaly internetové stránky BBC s odvoláním na zprávu v časopise Genetics.

Hmyz z čeledi vrtulovitých, kam patří řada známých škůdců včetně toho, který způsobuje červivost třešní, je vhodným nástrojem ke studiu reproduktivní biologie.

Tým doktora Vetta Lloyda z univerzity v metropoli kanadské provincie Nové Skotsko Halifaxu soudí, že jeho experiment pomůže expertům pochopit, proč klonování provázejí tak často nezdary.

"To je také v podstatě jediný důvod, proč člověk toto dělá," řekl Lloyd BBC. "Na světě je jinak much víc než dost," dodal.

Klony mouchy byly vytvořeny poněkud odlišným způsobem než slavná ovce Dolly. V případě Dolly byl genetický materiál odebrán z jedné z buněk dospělého zvířete a injekčně vpraven do prázdného vajíčka. U much nepocházel dárcovský genetický materiál z dospělé buňky, ale z buňky embrya.

Obecně se soudí, že druhý způsob klonování je snazší. I přesto bylo k vytvoření pěti kopií mouchy zapotřebí asi 800 transferů. Vady, které zmařily řadu pokusů, přitom dobře dokumentovaly problémy při klonování savců. V současné době mnoho narozených klonů velkých zvířat trpí zdravotními problémy a předčasně umírá.

Moucha. Ilustrační foto.