Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: S docentkou na sofa

  13:55aktualizováno  13:55
Kontroverzní billboard s polonahou docentkou psychologie Laurou Janáčkovou upozorňuje na jeden hlubší problém samotné existence hnutí ANO. Uskupení, které by rádo stavělo příští vládu, zatím úspěšně nahrazuje jakýkoli program, vize či étos jen charizmatem vůdce a marketingem. Bude to stačit i v podzimních volbách?

Předvolební billboard Laury Janáčkové u Hlavního nádraží v Praze. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Psycholožka a sexuoložka Laura Janáčková, jedna z nejznámějších tváří, které v podzimních volbách reprezentují hnutí ANO, na rozměrném billboardu v centru Prahy žádá o hlasy sloganem „Láska, sex a politika“.

Žena se čtyřmi tituly, docentka klinické psychologie z lékařské fakulty, zakladatelka Institutu partnerských vztahů, předsedkyně správní rady Ústavu onkologické psychologie a v neposlední řadě také pohledná dáma před padesátkou na billboardu leží ve velmi úsporné noční košilce. A slibuje, že s ní v senátu „bude líp“.

Nejde o to, že by profese sexuologa byla natolik košilatá, že nemá v parlamentu co pohledávat. Dlouholetý přednosta Sexuologického ústavu Jaroslav Zvěřina reprezentoval léta ODS v Poslanecké sněmovně i Evropském parlamentu, aniž by jejich vážnost utrpěla. Přitom zvládl plejádu volebních kampaní bez toho, že by si národ prohlížel jeho mateřská znaménka.

Jistě, docentka Janáčková je jiná krevní skupina, ráda provokuje a exhibuje, vedle své seriózní profese má vlastní pořad v rádiu, je autorkou knih s názvy jako „Muži chtějí potvory“ či „Muži chtějí milenky“ a řadu let vede populární kurz „Jak se stát potvorou“.

Své profesi zřejmě rozumí, dokonce se snaží vnést do politiky nesporně důležitá témata jako ukončení vleklých sporů mezi záchrankou a nemocnicemi nebo dostupnost nejmodernější onkologické péče pro všechny. Přesto pocítila nutnost tato témata odložit spolu s kostýmkem a ulehnout na sofa.

Svou roli ve strategii volebního štábu ANO hrál jistě fakt, že Janáčková kandiduje v obtížném obvodu, v Praze 1, kde se proti ní sešla zvučná jména jako šéf záchranky Zdeněk Schwarz, ekolog Martin Bursík či bývalý rektor Václav Hampl.

Provokace jako způsob, jak na sebe upozornit, je v této konkurenci pochopitelná, na druhé straně zrovna v konzervativním centru Prahy může být kontraproduktivní.

Prostě to zvládneme, i bez étosu

Opusťme už však sofa docentky Janáčkové a její kampaň ve stylu Carrie Bradshawové ze seriálu Sex ve městě.

Dokumentuje ovšem velmi výstižně hlubší problém nejen volební kampaně, ale snad samotné politické existence, prezentace a činnosti aktuální politické štiky, hnutí ANO. Janáčková svou netradiční kampaň za zvolení do „ctihodné“ horní komory parlamentu vysvětluje tím, že není politička, dokonce že není „zkažená minulostí v politice“, a proto si může dovolit otevírat tabu, vyvolávat emoce a kašlat na fráze, které lidem stejně nic neříkají.

Její slova by se mohla stát přesným volebním manuálem všech kandidátů ANO, ať ve volbách senátních, nebo komunálních.

Může se zdát, že je vlastně úplně jedno, co si dá nějaká strana na billboardy, když jsou dnes beztak ulice plné přitroublých sloganů typu „Ulice bez psí stolice“, „Každý den dřív doma“ nebo „Stříkačky jen pro hasiče“. Ovšem u nejpopulárnější strany, která má ambici stavět příští vládu, by přece jenom člověk čekal něco víc, jakousi nosnou vizi, étos.

Přitom právě ANO postavilo svou existenci na tom, že obsah politiky dnes beztak nikoho nezajímá, proto ji stačí založit na dobrém marketingu. Celá podzimní kampaň je postavena na tom, že volby utáhne jen na svůj obličej předseda Andrej Babiš, který na pouličních vizuálech doprovází všechny kandidáty.

Nic jiného mu ani nezbývá, v rolích senátních uchazečů ani lídrů komunálních kandidátek nejsou žádná esa, dokonce ani místní celebrity. Za jejich jmény čteme: projektový manažer, ekonom, asistent, mediální poradce, stavební inženýr...

A vedle neznámého obličeje stojí slogan: „Tým profíků na magistrátu? Prostě ho postavíme.“ - „Nezaměstnanost? Prostě to zvládneme.“ Hledáte nějaký náznak programu? Jak bláhové.

Babišovci se už loni na podzim přesvědčili, že volby rozhodují silné osobnosti a dobrá reklama, o programy tolik nejde. Proto se ani s celostátním programem moc nepárali, spíchli ho na koleni na poslední chvíli a tak, že z něj stejně nikdo nepoznal, kam strana patří.

A zatím to dokonale vychází. I když se raketový vzestup ANO zastavil a ustálil, s přehledem vévodí všem průzkumům. Nyní se ukáže, jak stejná strategie obstojí v komunálu, kde více než jinde rozhodují osobnosti.

Poslední odhady předpovídají ANO výrazné vítězství i v Praze, dosud baště pravice. Nabalující se koule Babišovy popularity se zřejmě ještě nezastavila.

Ovšem už Abraham Lincoln říkal: „Některé lidi můžete klamat nějaký čas, některé dokonce po celý čas, ale nikdy ne všechny po celý čas.“

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.