Kampaň uděláme, ale ať nám dá ČT peníze z reklamy, přeje si Dvořák.

Kampaň uděláme, ale ať nám dá ČT peníze z reklamy, přeje si Dvořák. | foto: Alexander Dobrovodský, iDNES.cz

Kampaň k digitalizaci by měl zaplatit stát, řekl šéf Novy

  • 14
Náklady na kampaň k přechodu na digitální pozemní televizní vysílání by měl nést hlavně stát. Řekl to generální ředitel televize Nova Petr Dvořák. Ministerstvo vnitra s ním ale nesouhlasí.

"Je to proces, který řídí stát, tak si myslím, že by si ho měl dofinancovat," prohlásil Dvořák.

Ministerstvo vnitra, pod které problematika spadá, ale zastává názor, že zájem na digitalizaci by měly mít všechny subjekty, které se v Česku podílejí na televizním vysílání. Náměstek ministra Zdeněk Zajíček připomněl, že kvůli oživení digitalizace vznikla Koalice pro digitální vysílání, k níž se Nova připojila.

Nova se podílela na kampani na Domažlicku, kde letité analogové vysílání skončilo letos k poslednímu srpnu. Je připravena podpořit další kampaň, ale ne zadarmo, uvedl Dvořák.

Od ČT i soukromníků po koruně
Komerční televize by prý například mohla odvysílat spoty za cenu, která bude hluboko pod úrovní cen pro její komerční účely.

Podle Dvořáka by se kampaně daly uhradit z části peněz, které Česká televize získá za reklamu. Ta měla z veřejnoprávní televize podle nyní platného zákona od příštího roku zmizet, nicméně novela mediálních zákonů, kterou ve čtvrtek podepsal prezident, ji na ČT vrací.

Výnosy ČT z prodeje času mají podle digitalizační novely směřovat kromě jiného na podporu digitalizace. Náměstek ministra vnitra Zajíček si myslí, že by
bylo vhodné, aby na každou korunu, která na osvětu spojenou s digitalizací připadne z reklamy na ČT, přidaly korunu i soukromé televize.

Digitální plusy a minusy
Nova by si přála, aby informační kampaň na území, kde se bude analogové vysílání vypínat, trvala tři měsíce. Tak by to podle ní mělo být zakotveno v technickém plánu přechodu na pozemní digitální vysílání, tedy vlastně jízdním řádu celé digitalizace.

Nova se také snaží prosadit, aby minimální souběh analogového a digitálního vysílání byl v plánu stanoven na šest měsíců. V základních principech technického plánu se přitom hovoří minimálně o třech až šesti měsících.

Podle novely by v České republice mělo analogové vysílání skončit mezi 10. říjnem 2010 a koncem roku 2012. Dvořák dnes první datum označil za utopii. Jiný termín ale nedokáže specifikovat.

Podle dosavadních zkušeností jsou s přechodem na digitální zemské vysílání spokojeni čtyři z pěti lidí. Uvádějí zejména zlepšení kvality zvuku a obrazu. Uživatelé si naopak stěžují na zasekávání set top boxů při špatném počasí, špatnou kvalitu signálu v příhraničí a špatné rozlišení obrazu.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video