Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pojďte k volbám, láká Evropský parlament v kampani za 400 milionů korun

  6:12aktualizováno  6:12
Evropský parlament spustil kampaň, která má lidi upozornit na jeho činnost a přimět je jít příští rok k volbám. Stojí 16 milionů eur, tedy 412 milionů korun a kromě spotů a billboardů zahrnuje i besedy.

"Kampaň vznikla, protože ze všech statistik Eurobarometru vychází, že lidé na jedné straně sice mají pocit, že Evropský parlament je důležitý, když ale mají tento názor transformovat do volby, tak k volbám nepřijdou. Relativně nízká volební účast je ve všech státech," řekl iDNES.cz Jan Pátek z pražské informační kanceláře Evropského parlamentu (EP).

Logo první části kampaně, kterou připravil Evropský parlament. Má přitáhnout

Logo první části kampaně

Například v roce 2009 přišlo v Česku k volbám do europarlamentu 28 procent lidí. Stejný počet voličů dorazil také pět let předtím.

"Chceme proto informovat, že EP tu je, že má některé rozhodovací pravomoci a ty se nedávno změnily Lisabonskou smlouvu. A také to, kdy se volby konají," popsal.

Heslem první části celoevropské kampaně je "jednat, ovlivňovat, rozhodovat". Celkem bude mít čtyři části.

Čtyři fáze

První fáze lidem představí nové pravomoci Evropského parlamentu a jejich důsledky pro občany žijící v EU.

Druhá fáze, která poběží mezi říjnem a únorem 2014, vyzdvihne pětici klíčových témat - ekonomiku, zaměstnanost, kvalitu života, finance a EU ve světě.

Třetí fáze, která představuje samotnou volební kampaň, začne v únoru. Zaměří se na data voleb. Tato data budou s blížícími se volbami přidána k logu.

Konečná fáze se po volbách zaměří na nově zvolený EP, volbu nového předsedy Evropské komise a uvedení do funkce nové Evropské komise.

Zdroj: Informační kancelář EP

Akce začala 10. září. Její celkové náklady budou 16 milionů eur. Koná se ve 28 zemích a je přeložena do 24 jazyků včetně češtiny.

Podle Pátka náklady nejsou přehnané. "Pokud to přepočítáme na voliče, tak v Česku kampaň na jednoho stojí necelou jednu korunu," upozornil.

V Česku se lidé s kampaní setkají ve spotech, na billboardech, ale také 8. listopadu v Brně na regionálním diskusním fóru, kde bude tématem bezpečnost silničního provozu. "Probereme legislativu a návrhy, které se na toto téma odehrávaly v končícím volebním období," dodal Pátek.

Volby do EP se budou konat 23. a 24. května 2014. Tedy dříve, než je zvykem. Unie totiž chce zvýšit účast voličů také tím, že je předsunula před letní prázdniny.

Česko bude moci obsadit 21 křesel. Nyní má přitom 22 europoslanců. Celkový počet mandátů se nemění, ale pokud do Unie vstoupí nová země, tedy například Chorvatsko, přepočítají se.

Kampaň však volbami neskončí. Poběží dál a vyvrcholí zvolením předsedy Evropské komise parlamentem v novém složení.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.