Připravovat volební kampaň je podle Tvrdíka stejné jako prodávat coca-colu nebo letenku ČSA.

Připravovat volební kampaň je podle Tvrdíka stejné jako prodávat coca-colu nebo letenku ČSA. | foto: Dalibor Puchta, iDNES.cz

Kampaň ČSSD bude vlídná, slíbil Tvrdík

  • 90
Bývalý ministr obrany a dnes už i bývalý šéf Českých aerolinií Jaroslav Tvrdík (37 let) včera přistál v Lidovém domě. Jako hlavní volební manažer má vymyslet strategii, která dovede ČSSD k třetímu volebnímu vítězství v řadě.

Jste první den ve funkci a hned jste poobědval s Martinem Romanem, šéfem elektrárenského kolosu ČEZ. Proč?
Martin Roman je můj dlouholetý kamarád a kolega. ČEZ je jasně profilovanou akciovou společností a se sociální demokracií a její volební kampaní nemůže mít a nemá nic společného.

Právě proto je zajímavé, když volební manažer strany obědvá s ředitelem ČEZ. Martin Roman je mým dlouholetým osobním přítelem. Tím, že jsem převzal nějakou funkci, jsem nepřestal být člověkem a nepopřu svou kamarádskou vazbu na kohokoli, to spolu nemůže souviset.

Po skandálu v minulých dnech rezignoval poslanecký veterán Michal Kraus. Nebojíte se, že ČSSD má více podobných kostlivců ve skříni?
Respektujme u Michala Krause presumpci neviny. Já oceňuji jeho osobní postoj, že se rozhodl nepoškozovat kampaní, která proti němu byla vedena, sociální demokracii. Sociální demokracie vyzvala příslušné orgány, aby prošetřily celý případ, a o kostlivci si budeme povídat, až vyšetřování skončí.

Prý jste se do nové funkce moc nehrnul? Proslýchá se, že vás premiér zpracovával tři měsíce...
 
Premiér mě oslovil s touto nabídkou poprvé loni v září. Řekl, že hledá člověka, který rozumí chodu a filozofii strany, někoho, kdo za ni kandidoval, kdo zná fungování strany, manažera a člověka, s kterým by si rozuměl. Váhal jsem a nepovažuji to za nic divného.

Byl jste manažerem špičkové firmy. Proč jste dal přednost půlroční nejisté budoucnosti?
Pro mě je toto opravdu výzva, která se neodmítá a už se nikdy nemusí opakovat. Nebojím se o to, co budu dělat, až tu práci pro premiéra dokončím.

Jak berete narážky, že přivedete ČSSD do stejné ztráty jako České aerolinie? České aerolinie jsou přes všechny potíže, které tuto oblast postihly, jako rostoucí cena ropy, katastrofy na Srí Lance či teroristický útok v Egyptě, nejúspěšnějším leteckým přepravcem ve střední a východní Evropě. Já se za své působení v nich nestydím.

Platově jste si nejspíše pohoršil, že?
Já jsem ještě dnes v situaci, kdy dobírám dovolenou v ČSA. Pracoval jsem pro tuto společnost poctivě a naplno celých dva a půl roku, takže mám hodně nevybraných dní dovolené. Pak, až tam skončím, budu pracovat na dobu určitou pro ČSSD. Má funkce není politická, proto do médií nepatří soukromá věc, kolik budu brát peněz.

Jak vaše práce pro Lidový dům vypadá?
Poslední tři týdny pracuji bez přehánění dvacet hodin denně. Rozesmutnil jsem svou manželku, když jsem volební program ČSSD studoval na Silvestra ve 23 hodin. Pracuji teď zkrátka na 130 procent, ale věřím, že po úspěchu ve volbách budu mít dost času odpočívat.

Co teď konkrétně děláte?
Jsem rád, že můj štáb teď dostal od vedení strany návrh programu, abychom ho ještě upravili před programovou konferencí tak, aby sliby byly reálné. Příští víkend na konferenci bude schválen a tím oficiálně odstartuje kampaň. Zároveň měníme tvář strany. K nedávno schválené oranžové barvě na propagačních materiálech přidáme ještě žlutou.

Pro ČSSD pracuje najatá americká agentura PSB, která připravovala úspěšné kampaně třeba Billu Clintonovi nebo Tonymu Blairovi. Co všechno rozhodujete sám a co je v kompetenci této agentury?
Já vedu tým, jehož je agentura PSB součástí. U takto složitých věcí nemůže rozhodovat jednotlivec, ale právě celý tento tým. Tým pak poskytuje svá stanoviska vrcholným orgánům strany. Agentura PSB nám dělá jak pravidelné průzkumy, tak průzkumy, které necháváme dělat ad hoc k nějakému problému. Volební kampaň je stejná jako každá jiná. Je to stejné jako prodávat coca-colu nebo letenku ČSA.

V roce 1996 objížděla ČSSD zemi s autobusem Zemák, v roce 2002 zase zvala lidi na velké show s umělci. Co chystáte letos?
Naše kampaň bude vlídná a milá, teď ji dopracováváme, začneme ji postupně představovat veřejnosti až od začátku února. Dopředu to konkurenci neprozradíme. Dnes už velké megashow nemusí lidi tolik oslovovat, ale neumím si představit, že by se reprezentanti jakékoli strany mohli vyhnout bezprostřednímu kontaktu s občany.

Připadá nám, že kdosi radí premiéru Paroubkovi, aby změnil image: už si jinak češe vlasy, chce hubnout...
Ve všech kampaních jsou odborníci, kteří se starají o image všech představitelů kampaně. Školit samozřejmě budeme i naše volební lídry v krajích.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video