Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kampaň chce zesměšnit skinheady

  0:01aktualizováno  0:01
Na billboardech, v metru či autobusech po celé zemi a dokonce i v televizi budou až do půlky října veřejně, a přitom zcela beztrestně hajlovat skinheadi. Nejde však o reklamní masáž některé z ultrapravicových skupin. Naopak. Kampaň pod anglickým názvem "Be kind to your local Nazi" ("Buďte hodní na svého obecního nácka") si klade za cíl neonacistické hnutí zesměšnit.

"Cílovou skupinou jsou teenageři, a na ně prostě neplatí mentorské apely typu děláš špatnou věc," vysvětluje strategii projektu Jan Mička z agentury creative shop stereo * communications, která kampaň zajišťovala.

"Když se patnáctiletí kluci rozhodují, jestli budou skejťáci nebo skinheadi, je dobré jim říct, že v druhém případě budou směšní."

K tomuto cíli má napomoci už jednou vyzkoušený recept. Hlavním motivem kampaně je převzatý reklamní spot německé agentury Hope and Glory, který získal před dvěma lety hlavní cenu na světové reklamní soutěži v Cannes - v oboru jde o vůbec nejprestižnější ocenění.

Krátký film, který německá firma pro kampaň poskytla zadarmo, ukazuje, jak složitý život takový neustále hajlující skinhead má: S napřaženou pravicí těžko nastupuje do výtahu. Z hospody ho vyhodí, protože svým gestem shazuje výčepním půllitry z tácu. Jediné, k čemu se neonacista podle spotu hodí, je role věšáku na prádlo.

I organizátoři kampaně, kterou financuje Evropská unie, jsou si vědomi, že zvolená forma s sebou nese rizika: "V Německu byla tato kampaň úspěšná, ale i kontroverzní," připouští Jan Mička. "Spousta lidí si nevšimla podstaty, ale jen hajlování, což je pochopitelně rozhořčilo."

Podle českých reklamních expertů může být problém spíš jinde. "Podobné kampaně nikde na světě nemají za cíl přesvědčit či změnit postoje lidí," míní Daniel Köppl, šéfredaktor odborného časopisu Marketing a Média.

"Jde o to, utvrdit v názoru lidi již přesvědčené, případně ty, co jsou na vážkách." A těch není málo: podle nedávného průzkumu agentury Opinion Window si téměř dvacet procent Čechů myslí, že skinheadské hnutí "má sice kladné stránky, ale špatné způsoby, jak jich dosáhnout."

Prezident Asociace reklamních agentur Jiří Mikeš si však není jist, nakolik vůbec může kampaň Čechy oslovit. "Je to moc hezký spot, ale spíš pro cizince. V Česku skiny nepohrdáme tak, jako je to venku. Souvisí to s tím , že se chováme trochu jako rasisti vůči Romům."

Podle aktivisty Ondřeje Cakla je však každý signál odporu vůči neonacistům dobrý. "Je to gesto veřejnosti, že s něčím takovým nesouhlasí," říká Cakl. "I když si dovedu představit, že kampaň budou, jako v ty v minulosti, zesměšňovat naopak skinheadi."

Z české ultrapravice prozatím dorazila jiná reakce: Republikáni Miroslava Sládka podali na organizátory trestní oznámení. Šíří prý poplašnou zprávu, protože český národ nemá s nacisty nic společného. 

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Jana Nečasová (dříve Nagyová) u Obvodního soudu pro Prahu 1.
Nečasová doplatila statisíce, které dlužila na daních za luxusní dárky

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová, dříve Nagyová, už doplatila daně z luxusních darů, kvůli kterým čelí žalobě z krácení daně. Cenu...  celý článek

Volba profesora Langdona
Volby jsou tady, musíme něco dělat, hecuje Hanks Čechy ve videokoláži

Sociálními sítěmi se pár dní před sněmovními volbami šíři video, v němž herec Tom Hanks alias Robert Langdon chodí ulicemi Prahy, která je posetá volebními...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.