Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony zahltí silnice v pohraničí

  19:54aktualizováno  19:54
Liberecký kraj - Silnice v pohraničí čeká nával kamionů. V Německu totiž zavádějí elektronické mýtné a tak velká část řidičů raději zvolí levnější trasu přes Česko.

Zničené silnice, kolony kamionů, horší vzduch. Tak dopadne na Liberecký kraj zavedení mýtného pro kamiony v sousedním Německu. „Obáváme se toho, protože část dopravců se Německu raději vyhne, aby nemuseli platit za průjezd zemí tolik peněz,“ uvedl Jan Douděra z Krajské správy silnic Libereckého kraje. „Pokud včas také nezavedeme mýtné, stane se z nás levná tranzitní země. Nahrne se sem rychle spousta kamionů,“ dodal Douděra. V brzké době však Česko mýtné vybírat nezačne.


Stovky kamionů navíc na silnicích na Liberecku se negativně podepíší na stavu silnic, které těžká auta poničí. Hustá doprava a kolony znepříjemní průjezd regionu ostatním řidičům. „Zvýšení počtu kamionů na silnicích není příjemné. Snižuje se bezpečnost dopravy. Má to vliv také na ekologii,“ vypočetla dopady tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. O tom, zda zavedení mýtného v Německu převede nákladní dopravu sem, včera spekulovat nechtěla. „To teprve uvidíme,“ zmínila mluvčí s tím, že již letos se v souvislosti se vstupem Česka do Evropské unie zvýšil počet kamionů o dvacet až třicet procent.  Na Liberecku nárůst počtu kamionů zřejmě zasáhne především hlavní tah na hraniční přechod Harrachov. Tato silnice paradoxně vede územím Krkonošského národního parku, který před časem poukázal na to, že zimní solení poškodilo přírodu kolem vozovky.


Německo původně chtělo elektronické mýtné zavést již na začátku listopadu. Po problémech s technikou se však spuštění systému posouvá. „Podle posledních zpráv začnou kamiony za průjezd Německem platit od začátku roku 2005,“ uvedl mluvčí Sdružení automobilových dopravců Martin Felix. Kamiony tak začnou projíždět elektronickými rámy, které prostřednictvím čidla ve voze zaznamenají každý průjezd a mýtné odečtou z předplaceného účtu dopravce.


Česko však spuštění systému na příští rok neplánuje. „Maximálně se snažíme proces urychlit, protože se přílivu kamionů také obáváme, ale nejdříve to stihneme v roce 2006,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy. „Proto chceme alespoň současnou jednodenní dálniční známku zrušit a nahradit ji dražší třídenní známkou. Nechceme se stát levnou tranzitní zemí, a tímto opatřením se průjezd Českou republikou zdraží,“ dodala Roubcová.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Policisté hrají v pořadu Primy, prezidium jejich účinkování prošetřuje

Policejní prezidium se ohradilo vůči pořadu Policie v akci televize Prima. Vedení policie vadí, že vznikl bez jejího vědomí a že v něm účinkují skuteční...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Pavla Jeslínka navštívil v nemocnici jeho otec Josef (první vlevo), za ním...
Divočákem napadený myslivec letěl čtyři metry. Do lesa chodit nepřestane

Ani v nejhorších snech by mě nenapadlo, že se něco podobného může stát. Tak popisuje myslivec Pavel Jeslínek setkání s divokým prasetem při honu u Přeštic na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.