Téměř 21 let po odsunu sovětských vojsk z území Československa zmizely z Hradce Králové i poslední tři veterány, které rudou armádu připomínaly. Bitevní "súčko", stíhací MiG i bitevní vrtulník, který se proslavil, když Sověti válčili v Afghánistánu, Hradec opustily na korbě čtyř návěsů pro rozměrný náklad.
Z Hradce vyjela kolona čtyř kamionů v sobotu ráno. Odjezd zpozdila páteční silná bouřka, který znemožnila všechny stroje včas naložit. Do Olomouce náklad dorazil po třinácté hodině. Dvouapůlhodinová cesta se obešla bez komplikací.
"Jeli jsme po hlavním tahu na Mohelnici. V podstatě celou cestu jsme jeli v koloně, všechny tři kamiony za sebou. Nikde nebyl problém ani s výškou, všude jsme se vlezli," řekl Zdeněk Svobodník, jeden ze správců olomouckého leteckého muzea, kde postupně přibude devět letadel.
"Všechny máme půjčené od Vojenského historického ústavu v Praze. Po těchto třech strojích přijde v létě na řadu velký Iljušin 14. Kdysi to bylo dopravní letadlo, pak si ho pro své potřeby upravil Kartografický ústav," dodal Svobodník, který náklady na stěhování tří hradeckých veteránů odhadl zhruba na sto tisíc korun.
Se stroji se v Hradci loučili i piloti
Jejich transport v Hradci s pohnutím sledoval i někdejší stíhací pilot a současný ředitel městské společnosti Letecké služby Vladimír Grigar. Měl svůj speciální důvod: právě na dvou hradeckých stíhačkách nalétal mnoho desítek hodin.
"Je mi to strašně líto," řekl odpoledne krátce poté, co se naposledy vysoukal z těsného kokpitu "súčka", jemuž piloti přezdívali prase, hrábě nebo žabák.
"Právě k těmto dvěma strojům mám velmi osobní a blízký vztah. Létal jsem s nimi nad Hradcem, ale i v Pardubicích nebo Náměšti," zavzpomínal Griga, který se stěhováním letounů nemohl vůbec nic dělat: je to rozhodnutí české armády, která všechny tři stroje vlastní.
"Já to ale chápu. Nově budou vystavené v Olomouci, kde jsou schopní je ukrýt pod střechu. My jsme takovou možnost bohužel neměli," uvedl šéf leteckých služeb a plukovník ve výslužbě.
Do muzea věnovanému Kašparovi by se nehodily
Lítost nad stěhováním do Olomouce neskrýval ani bývalý provozovatel hradeckého leteckého muzea Martin Kindernay, který v současné době pod Kunětickou horou dává dohromady muzeum průkopníka českého letectví Jana Kašpara.
"Je škoda, že odjíždějí, protože právě tyto tři stroje nad Hradcem létaly. Já jsem si je do nového muzea nebral, protože ke Kašparovi mají přece jenom hodně daleko," pronesl šéf Létajícího cirkusu, jenž má ve svém arzenálu i repliku Blériotu, se kterým první český aviatik v roce 1911 přeletěl z Pardubic do Velké Chuchle.
"Z Hradce jsme museli odejít, protože prostor nám zabral rozrůstající se Festivalpark," pokračoval Kindernay, podle něhož stíhačky do Olomouce příliš nepatří: "Nemají s ní nic společného, protože tam mají jen travnaté letiště. Jako patriotovi je mi skutečně líto, že se mně ty letouny nepodařilo uhájit."
"Jsme domluvení, že kdyby se v Hradci do budoucna zlepšily podmínky, máme dveře otevřené a můžeme si je znovu půjčit," loučil se s nadějí Vladimír Griga.