Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony francouzské hranice už neblokují

  14:00aktualizováno  14:00
- Všechny zátarasy, které bránily zahraničním kamionům ve vjezdu do Francie, byly podle střediska pro informace o silničním provozu odstraněny. Skončila tak dvoudenní blokáda, kterou majitelé přepravních společností protestovali kvůli zkrácení pracovního týdne, ohrožující podle nich konkurenceschopnost, a zdražení nafty.
Blokáda byla odvolána po nočním jednání dopravců s ministrem Gayssotem, ten ještě seznámí s kompromisní dohodou i zástupce odborů řidičů kamiónů.

Doprava se vrátila na normální úroveň na hranicích s Belgií, Lucemburskem a Německem. Uvolněny byly i přístavy Le Havre, Cherbourg, Ousitreham a Saint-Malo. Plynulý je provoz na dálnici A8 do Itálie, stejně jako v Briançonu.

Komplikovanější situace je na dálnicích směřujících do Španělska. Protestující francouzští dopravci nejprve odmítli zrušit zátaras v Biarritzu na dálnici A63, protože jim dohoda
jejich představitelů s ministrem dopravy Jeanem-Claudem Gayssotem připadala nedostatečná. Nakonec však byl zátaras odstraněn, ale provoz je stále obtížný, protože se na obou stranách hranice nahromadily stovky kamiónů.

To samé platí o přechodu La Jonquera na dálnici A9 směřující do Perpignanu a o alpském tunelu ve Fréjus, kde směrem na Itálii stála osmikilometrová fronta kamiónů.

Francouzští majitelé přepravních společností protestovali kvůli zkrácení pracovního týdne a zdražení nafty. Blokáda se podle Střediska silničních informací (CRICR) soustředila převážně na východní hranice Francie s Německem, zatímco zátarasy z ostatních směrů byly většinou odstraněny.

Zaváděním pětatřicetihodinového týdne se snaží nynější levicová vláda omezit nezaměstnanost. Ta sice od jejího nástupu v červnu 1997 stále klesá, avšak ekonomové zůstávají skeptičtí, pokud jde o skutečný vliv kratší pracovní doby na nezaměstnanost.
 Ministr dopravy Jean-Claud Gayssot ustoupil přepravcům v požadavku, aby se výjimky ze zákona o 35 hodinách vztahovaly nejen na řidiče dálkových tratí, ale na všechny, včetně lokálních. Pracovní doba bude omezena na maximum 220 hodin měsíčně nebo 56 hodin týdně u dálkových řidičů a na 208 hodin měsíčně nebo 48 hodin týdně pro ostatní.

Podle nové dohody budou mít ovšem řidiči přesčasové příplatky za práci nad 35 hodin týdně a ne nad 38, jak předpokládal dosavadní návrh. S tím by měly souhlasit i odbory řidičů, kteří se dosud chystají k dalším protestům 31. ledna.

Některé úlevy přislíbila vláda dopravcům i na cenu nafty, která za poslední rok ve Francii stoupla o 31 procent.

Kamiony od pondělí blokovaly francouzské hranice s Itálií, Švýcarskem, Belgií a Německem, kde dopravci pouštěli pouze osobní automobily a jejich řidičům rozdávali letáky.

Blokádu zorganizovaly Národní federace kamionové dopravy (FNTR) a další asociace sdružující francouzské dopravce UNOSTRA, protestují tak proti vládnímu návrhu na přechod k třiceti pěti hodinovému pracovnímu týdnu v této profesi. Podle majitelů kamionových  společností by je takový projekt znevýhodňoval v evropské konkurenci, která je podle nich svázána méně striktními předpisy.

Proti vládnímu návrhu jsou i odbory řidičů, ale z opačných důvodů. Domnívají se, že vládní text nejde dostatečně daleko a hrozí riziko, že zavedení kratšího týdne by se řidičů kamionů de facto netýkalo.

Motocyklista projíždí kolem kolony kamiónů blokujících francouzsko-belgickou hranici na protest proti zkrácení pracovního týdne

Francouzští dopravci protestují blokádou hranic proti zkrácení pracovního týdne, na snímku je kolona blokujících kamiónů na francouzsko-španělských hranicích u přechodu Biriatou

Francouzští dopravci protestují blokádou hranic proti zkrácení pracovního týdne, na snímku je kolona blokujících kamiónů na francouzsko-španělských hranicích u přechodu Biriatou

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jednotky Duvdevanu při zatýkání v izraelském Bejr El. (7. října 2015)
Češi cvičili v Izraeli s elitní jednotkou určenou ke krocení Palestinců

V Izraeli tento týden skončilo čtrnáctidenní cvičení speciálních sil izraelské a české armády. Podle listu The Jerusalem Post se konalo na základně Ceelim v...  celý článek

Ulice Barcelony den po teroristickém útoku (18. srpna 2017)
Odborník: Španělé už odhalili desítky spiknutí, útok byl otázkou času

Hrozba radikálního islamismu není ve Španělsku nová, říká odborník na politický terorismus Miroslav Mareš. Od 90. let tamní policie překazila desítky pokusů o...  celý článek

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.