Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony budou možná jezdit i v neděli

  23:05aktualizováno  23:05
Evropská komise chce povolit, aby kamiony mohly jezdit i v neděli. Záměr však narazil na tvrdý odpor států, které leží uprostřed unie a kudy proudí většina mezinárodní kamionové dopravy. Těžké nákladní vozy mají v mnoha státech unie (a také v Česku) zakázáno jezdit v neděli. Okrajovým zemím mezinárodního společenství to však vadí, protože se jízda protahuje a dopravcům přináší vyšší náklady.

České ministerstvo dopravy o plánu Evropské komise ví a vůbec se mu nebrání. "Z profesionálního hlediska by bylo samozřejmě lepší, kdyby kamiony jezdily i v neděli, a to ze dvou důvodů. Provoz by byl plynulejší a dopravci by byli jistě spokojenější," uvedla mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.

Plán vadí obcím
Obce, kudy vede kamionová doprava, však mají z případného zrušení provozu kamionů hrůzu. "To se mi rozhodně nelíbí," řekl Bohumil Peterka, starosta středočeské obce Lubenec, kudy denně projedou stovky kamionů. "Zrovna nedávno tu v sobotu havaroval kamion a málem zabil jednu paní," dodal starosta, jehož obec bojuje o výstavbu obchvatu.

"Určitě by nám to uškodilo, aspoň v neděli je tady klid," řekl k možnosti zrušit zákaz jízdy kamionů starosta obce Velemín nedaleko Lovosic. Obcí denně projede přes tisíc kamionů a hlavní silnici občas nelze dlouhé minuty přejít.

Tamní obyvatelé se už nemohou dočkat, až bude postavena dálnice z Prahy do Ústí nad Labem, která dálkovou dopravu odvede mimo obec. Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země uvedl, že zrušení zákazu jízdy kamionů v neděli by lidem nepřineslo nic dobrého.

"Zhoršilo by se ovzduší v obcích, lidi by otravoval hluk, určitě by se zvýšilo riziko nehod," upozornil. V unii je největším kritikem zrušení nedělní jízdy těžkých nákladních aut Německo, kde čtyři pětiny nákladní dopravy představuje dálková kamionová doprava, což značně zatěžuje silnice.

Jenže Brusel chce mít jednotná pravidla pro dálkovou dopravu v celé unii a už roky se snaží zrušit zákaz, který platí kromě Německa i v Rakousku, Itálii, Francii či v Lucembursku. "Návrh ještě není vhodný ke schválení," vysvětlil německý státní tajemník pro dopravu Henner Wittling, proč Německo, Francie, Rakousko a Itálie hlasují proti.

Němci i další vnitrozemské státy se však obávají, že po vstupu nových zemí do Evropské unie (všechny leží na okrajích unie) vzroste tlak na zrušení jízdních omezení. 

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dominik Feri slaví ve volebním štábu TOP 09. (21. října 2017)
Nejmladší poslanec Feri: Nepočítal jsem s tím, voliče nechci zklamat

V české Poslanecké sněmovně zasedne zatím nejmladší zákonodárce v historii. Je jím 21letý student Dominik Feri. Populární je hlavně mezi mladými lidmi, na než...  celý článek

Andrej Babiš na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům voleb do Poslanecké...
Budeme jednat se všemi, kteří se dostali do Sněmovny, řekl Babiš

Jasné vítězství v letošních volbách do Poslanecké sněmovny slaví hnutí ANO, které dostalo hlasy od zhruba jednoho a půl milionu voličů. „Jsme nadšeni a strašně...  celý článek

Andrej Babiš s manželkou Monikou na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům...
Volební bramboračka. Uspělo 9 stran v čele s ANO, levice propadla

Lidé ve volbách rozhodli, že ve Sněmovně zasedne rekordních devět stran. S jasnou převahou vyhrálo ANO, následované ODS, Piráty a SPD. Výrazně propadla levice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.