Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Už žádní opilci v kolejišti. Klátící se pasažéry odhalí v Japonsku kamera

  20:59aktualizováno  20:59
Železniční nástupiště v Ósace střeží od srpna speciální kamerový systém. Přístroje sledují pohyb pasažérů a upozorní zaměstnance na každého, kdo nemá své tělo zcela pod kontrolou. Na japonských nádražích zemře ročně po srážce s vlakem až 220 lidí. Kvůli opilcům už letos dráhy začaly otáčet lavičky.

Městská železniční linka v japonské Ósace. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Nádraží jednoho z největších japonských měst od tohoto týdne monitoruje 46 kamer, které si mezi cestujícími všímají malátných pohybů a dalších známek intoxikace. Drážní zaměstnance například upozorní, když si některý z cestujících ustele na lavičce či na podlaze.

Kamery odhalí i návštěvníky, kteří jsou na nástupišti podezřele dlouhou dobu a nemají se k nástupu do žádného z vlaků, píše americký deník Wall Street Journal. Podle mluvčího Západojaponské železnice se však pasažéři nemusí bát o své soukromí, žádné údaje se na nádraží nebudou archivovat.

Od nového systému si železničáři slibují, že pomůže opilé či jinak z běžného provozu vyřazené návštěvníky včas odhalit a držet pod dohledem. Snahu o zvýšení bezpečnosti provozu rozproudila smutná statistika, od dubna 2013 zemřelo na nádražích Západojaponské železnice za jediný rok 221 lidí. U šedesáti procent z nich se podle britské televize Sky News prokázalo, že v jejich pádu do kolejiště sehrál roli alkohol. Část statistiky tvoří i sebevraždy.

Z lavičky přímo pod vlak

Stejná drážní společnost od dubna začala na ósackých nástupištích otáčet lavičky. K nezvyklému opatření je přivedla analýza kamerových záznamů, které ukázaly, že měli železničáři naprosto zcestnou představu o tom, jak nehody vznikají. Původně se domnívali, že se většina obětí k okraji nástupiště pomalu přibližuje, až nakonec šlápne do prázdna.

Tak ovšem podle serveru Japan Times proběhne jen deset procent nehod. Tři lidé z deseti zkrátka postávají „za čárou“ tak dlouho, až je zradí jejich rovnovážné ústrojí a přepadnou do kolejí. Většina intoxikovaných pasažérů však zemřela poté, co se zvedla z lavičky a rázným krokem se vydala rovně - až do míst, kde skončila podlaha. Západojaponská železnice proto lavičky otočila tak, aby lidé v polospánku vykročili podél nástupiště a ne přímo ke kolejím.

Obě bezpečnostní opatření zažívají svou premiéru v téměř třímilionové Ósace, každé však zatím na jiné stanici. Otáčení laviček železničáři testují na nádraží Šin-Ósaka, kde zastavují rychlovlaky sítě šinkanzen. Nové kamery snímají nástupiště ve stanici Kjóbaši obklopené zábavními podniky. Pokud se osvědčí, železničáři nová opatření mohou zavést napříč Japonskem.

Japonské rychlovlaky překonaly rekord, jezdí i 603 kilometrů za hodinu:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.