Sněmovna by se Kalouskovým návrhem měla zabývat počátkem února.
Poslanci jsou k předloze vesměs vstřícní. Zrušení některých svých výhod podle zjištění ČTK podporují. Za zbytečnou považují například bezplatnou leteckou dopravu po Česku a takzvané zdvojené cestovní náhrady.
Jsou ale proti snížení diet při zahraničních cestách. Zhruba 2,5násobek běžných diet je podle nich adekvátní, protože v zahraničí reprezentují stát a s tím jsou spojeny i vyšší výdaje.
S iniciativou, aby sněmovna přestala poslancům proplácet lety do Ostravy, přišel Kalousek již dříve.
"Každý z nás má cestovní náhrady, proč by kancelář měla hradit ještě (vnitrostátní) letenky," dotázal se tehdy. Poslanci by si tak vnitrostátní letenky museli platit z běžných cestovních náhrad, které mají k platu, a sněmovna by uspořila asi čtyři miliony korun ročně. - více zde
Kartu nebo náhrady?
Podporu bude mít ve sněmovně zřejmě návrh na omezení cestovních výdajů poslancům, kteří mají služební auto s kartou na benzin. Podle návrhu by si měli vybrat, zda budou používat kartu a z cestovních náhrad jim zůstane 15 procent, nebo si nechají plné náhrady a vzdají se cestovní karty.
Deník Právo již dříve uvedl, že poslanci by si raději ponechali vůz s kartou a vzdali by se finanční náhrady, která se podle vzdálenosti pohybuje od 18 600 do 27 900 korun.
V souvislosti s výhodami zákonodárců MF DNES tento týden napsala, že například senátor za Karvinsko a starosta obce Stonava Ondřej Feber z Unie svobody prolétá na trase mezi Prahou a Ostravou za rok více než polovinu z peněz, které má Senát vyhrazeny na letenky.
Loni tak přišel Feber horní komoru na 154 tisíc korun, letos za první čtyři měsíce prolétat už 68 tisíc. - více zde
Předseda KDU-ČSL Miroslav Kalousek hovoří v Poslanecké sněmovně. |