Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kalkata vykázala cyklisty z desítek ulic, prý zpomalují dopravu

  20:42aktualizováno  20:42
Velké světové metropole v posledních letech prosazují přesedlání lidí z automobilů na kola. Indická Kalkata je však výjimkou. Místní úřady totiž zakázaly jízdu na kole v desítkách hlavních ulic. To je rána zejména pro chudé Kalkaťany, jejichž živobytí mnohdy závisí právě na kole.

Kalkata vykázala cyklisty z desítek ulic, prý zpomalují dopravu. | foto: Profimedia.cz

Obyvatelům Kalkaty se v posledních týdnech stále častěji nabízí kuriózní obrázek. Policisté zastavují cyklistu a obratem mu udělují pokutu, aniž by narušoval bezpečnost silničního provozu. Provinil se však jinak, pykat totiž musí už za to, že na kolo vůbec sedl. Právě tak se projevuje nové nařízení kalkatských úřadů, které zakazuje jízdu na kole a jemu podobných nemotorových dopravních prostředcích v 174 ulicích.

Místní se však proti nařízení bouří a za pravdu jim dávají i ochránci životního prostředí. Kalkata totiž patří k nejznečištěnějším městům v Indii a zákaz kol kvalitě ovzduší rozhodně neprospěje. Mnoho lidí totiž bude muset přesednout do aut nebo městské hromadné dopravy. Toto privilegium však budou mít jen někteří, kolo jako dopravní prostředek je zde totiž výsadou nejchudších vrstev.

Úřady se však kritickým hlasům brání. Dilip Kumar Adak, náměstek nejvyššího dopravního komisaře v Kalkatě, pro server washingtonpost.com uvedl, že kola jsou ve vybraných ulicích zakázána kvůli nedostatku místa a tomu, že zpomalují dopravu. "V Kalkatě máme obrovské množství automobilů. I bez cyklistů máme velké problémy, abychom udrželi plynulost dopravy," vysvětlil Adak

Kalkata má relativně kvalitní systém veřejné dopravy. Najdeme zde městské vlaky, autobusy i metro. Jako hlavní dopravní prostředek kolo využívá asi 11 procent místních, kteří podle statistik uskuteční asi 2,5 milionu jízd za den. Osm procent Kalkaťanů volí dopravu automobilem, 54 procent využívá převážně městské hromadné dopravy a 19 procent upřednostňuje chůzi. Ostatní pak způsoby dopravy kombinují.

Aktivisté úřadům nerozumí, chudí trpí

Vysvětlení úřadů však nerozumí místí aktivisté. Podle nich nové nařízení zhorší životní podmínky pro ty, kteří již nyní přežívají na hranici chudoby. Pro ty je kolo jediným dostupným dopravním prostředkem a pro mnohé také přímým zdrojem obživy.

Jedním z nich je i 55letý Prabhúnáth Rai, který vlastní tři velké tříkolky, na kterých přepravuje jak turisty, tak zámožnější místní obyvatele a zboží. "Všichni se teď cítíme jako zločinci. Zákaz platí ve 174 ulicích, což je pro nás skoro celé město. Cokoli, co uděláme, je tedy zločin," smutní Rai a dodává, že právě tento způsob dopravy je pro Kalkatu nejdůležitější. Velké nákladní automobily totiž nedokážou manévrovat v úzkých a klikatých uličkách.

Na zákaz úřadu doplácí také rozvažeči mléka. Mehmúd Khan byl například od zavedení zákazu pokutován již 15krát. Pokuta je pro něj přitom velkou finanční zátěží. Pohybovat se může od dvou do pěti dolarů (bezmála 100 korun), což je pro mnohé i výdělek za celý den. "Poprvé, když jsem dostal pokutu, jsem byl v šoku. Policisté mi řekli, že sem na kole nesmím. Co můžu dělat? Nemám jinou možnost, než platit pokuty pořád dokola," vysvětluje Khan

Paradoxní je, že Indie už od roku 2006 zavelela k podpoře cyklistů. V uplynulých letech se začaly cyklistické cesty a pruhy objevovat po celé Indii. Kalkata však zůstává výjimkou a mnozí se obávají toho, že úřady již chystají zákaz cyklistů v celém městě.

Autor:


Témata: Dolar, chudoba




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.