Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kalašnikov dál chválí svůj kalašnikov

  17:18aktualizováno  17:18
Drží-li afghánský mudžahedín v rukách samopal, je to kalašnikov. Potkáte-li v Afghánistánu českého vojáka, má kalašnikov. Střílí-li ve filmu z daleké země nějaký padouch, bude to z kalašnikova. Podíváte-li se na vlajku Mosambiku, uvidíte kalašnikov. Jeho vynálezce přesto neustává v propagaci.

Michail Kalašnikov se svojí legendární zbraní - Bez samopalu AK-47 by se v posledních 60 letech neobešel žádný vojenský konflikt na celém světě. Jeho vynálezce ho přesto stále propaguje. | foto: Reuters

Toto slovo vstoupilo do bezpočtu jazyků a bezpočtu armád po celé zeměkouli – není divu, samopal kalašnikov je možná nejznámější zbraní na celém světě.

Co kolumbijští drogoví magnáti či čečenští partyzáni už možná pozapomněli, je to, že muž, který mu dal jméno, stále žije. A dál se snaží pomáhat prodávat samopal samopalů.

"Ve Vietnamu zahazovali američtí vojáci své zbraně a brali kalašnikovy zabitým Vietnamcům," prohlašoval v neděli podle tiskových agentur Michail Kalašnikov, muž, který v roce 1947 tuto zbraň sestrojil. To proto název AK-47 – znamená Automat Kalašnikova, vzor 1947.

"I dnes je v televizi vidět, že někteří američtí vojáci v Iráku mají mé zbraně na svých obrněných autech," tvrdil na tiskové konferenci šestaosmdesátiletý muž, jehož zbraň dobyla svět.

Ale proč se zrovna AK-47 a bezpočet jeho variant a modifikací stal jednou z nejrozšířenějších palných zbraní všech dob? Jedním z důvodů je, že je prostě dobrý.

Spolehlivý průvodce vojáků i partyzánů
Všude, kde ho ve světě zahlédnete, vám ozbrojenci řeknou: je neobyčejně spolehlivý, s přesností to sice někdy není nejlepší, zato se nezasekne ani v nejhorších podmínkách. Druhý důvod je geopolitický: kalašnikov byl jednou z klíčových zbraní studené války, kterou SSSR zaplavoval "soudružské armády" ve všech koutech světa.

Rusko se zbraň snaží exportovat i dnes, byť už to není tak snadné jako dřív. Venezuela nedávno oznámila, že od Ruska koupí sto tisíc těchto zbraní, což vyvolalo bouři nevole v USA – Washington se obával, že část z nich skončí v rukách povstalců v celé Latinské Americe.

Nyní se zdá, že z obrovské dodávky sejde, a Kalašnikov o víkendu mohutně protestoval proti spekulacím, že Venezuela nakonec objednávku zrušila, neboť slíbené zbraně jsou staré. "Není to poprvé, co se snaží zesměšňovat ruské zbraně," řekl o dohadech v americkém tisku.

Sto tisíc kusů může znít jako obrovské množství, v celkovém počtu vyrobených kalašnikovů by však zapadlo – odhaduje se, že jich za půl století bylo ve světě vyrobeno na sto milionů. A další stovky milionů jsou nekvalitní kopie vyráběné víceméně ilegálně.

Rusko dokonce tvrdí, že padělků je devět z deseti. Konstruktéra například rozzlobilo, že před dvěma lety se USA rozhodly koupit desítky tisíc kusů pro výzbroj nové irácké armády. Šlo však o samopaly vyrobené v Bulharsku.

Samopal mu přinesl slávu, ale ne peníze
Zbraň se zkrátka již dávno vymkla vynálezci z rukou – a on vždy opakuje, že na rozdíl od jiných světových konstruktérů mu nikdy bohatství ani žádné významnější příjmy nepřinesla.

Dodnes žije v uralském městě Iževsk. V tom samém bytě, kde žil vždy, píše knihy a vypráví své příběhy o tom, jak se po válce snažil zkonstruovat spolehlivou zbraň a jak se mu to podařilo.

Občas se přece jen pokouší se svým slavným jménem prorazit. Propůjčil například jméno vodce, kterou se nyní exportéři snaží prodávat v Británii. "Někdy se mě lidé ptají, zda můžu spát s vědomím, že každý den umírají lidé kulkami z mé zbraně," řekl před časem jedné ruské agentuře. "Opakuji jim, že za to můžou politici, a ne konstruktéři."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ruský opoziční předák Alexej Navalný otevřel v Petrohradu kancelář svého...
Evropský soud nakázal Rusku odškodnit Navalného za procesní vady

Evropský soud pro lidská práva nařídil v úterý Rusku, aby vyplatilo opozičníkovi Alexeji Navalnému a jeho bratru Olegovi přibližně 76 tisíc eur (asi dva...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.