Místo pěti bude šest letadel
Vláda chce navíc proti původnímu záměru koupit jedno velké letadlo. Bezpečnostní rada státu v únoru doporučila nákup pěti strojů za 3,1 miliardy korun.
Nové letouny mají nahradit zastaralou techniku sovětské výroby, která přestává splňovat standardy EU.
Dvě velká letadla, dva menší stroje a dva vrtulníky by měl stát splácet zhruba deset let.
Debatu o výměně armádních dopravních letadel rozvířily časté potíže současných strojů. Kromě sovětských tupolevů technické problémy provázejí i relativně moderní kanadský letoun CL-601 Challenger.
Ten musel například neplánovaně přistát v Mnichově s prezidentem, který mířil do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II. - více zde
Podle schváleného projektu má být největší současné armádní dopravní letadlo Tu-154M nahrazeno buď Boeingem 737, nebo Airbusem A-319. Malé letouny typu Jak-40 a An-24 mají vystřídat buď brazilské Embraery, nebo kanadské Bombardiery 600. Vrtulníky Mi-8 mají být vyměněny za stroje Sikorski či Eurocopter.
Armádě k tomu asi zůstane Challenger, který má od začátku 90. let. Stroje budou koupeny ve výběrovém řízení.
Velký dopravní letoun bude sloužit k transportu vojáků, humanitární pomoci, případným evakuacím a zásobování zahraničních misí. Další stroje budou určeny mimo jiné k přepravě ústavních činitelů.
Armáda dostane nové transportéry
Vláda "přiklepla" armádě i nákup až 234 nových transportérů. Podle náměstka ministra obrany pro vyzbrojování Jaroslava Kopřivy by vojsko mohlo první stroje obdržet za dva roky.
Do konce dubna ministerstvo vypíše výběrové řízení. Necelé dvě stovky obrněnců se zaváže odebrat a na dalších 35 získá opci - jejich nákup bude záležet na budoucích potřebách armády.
Podle Kopřivy bude dodávka transportérů trvat čtyři až pět let, vojáci by tak měli mít vozový park v této kategorii kompletně obnovený nejpozději v roce 2012.
Podle dřívějších informací odpovídaly potřebám armády tři základní typy transportérů: švýcarská vozidla Piranha společnosti Mowag, rakouské stroje Pandur od firmy Steyer- Daimler-Puch a finské transportéry Patria.
Nové stroje musí splňovat řadu požadavků. Vzhledem k tomu, že je vojsko hodlá nasadit i v zahraničních misích, budou muset být například přepravitelné ve vojenských velkokapacitních letadlech. V plánu je pět základních verzí, na které se budou montovat různé nástavby.
Dřívější návrh počítal s nákupem 243 vozů za 25 miliard korun. Vyhlášení tendru na obchod však bylo opakovaně odkládáno. Projekt jako nekoncepční kritizuje levicová i pravicová opozice. Nové stroje nahradí osmikolové obrněné transportéry OT-64, které jsou ve výzbroji armády 40 let.