Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kabelka Vuitton za pár korun a další výdobytky čínského umu

  9:35aktualizováno  9:35
Čína je hlavním producentem podvrženého zboží na světě a nijak se za to nestydí. Číňané jsou na svou schopnost okopírovat složitou techniku dokonce pyšní. A tak falšují všechno, od kabelek po auta.

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze | foto: Generální ředitelství cel

Nechceš tašku? Mám krásné, Louis Vuitton, Prada, pojď se podívat, švitoří prodavačka, která mi později dává vizitku se jménem Jenny.
Jsme v jednom z desítek krámků obchodního domu Hancity Fashion & Accessories na jedné z nejrušnějších obchodních tříd Šanghaje. Je proslulý jako tzv. fakemarket či copymarket - česky trh padělků.

Hancity vypadá zvenku jako tuctový, spíše lacinější obchodní dům, jakých v okolí najdete desítky. Když se však přiblížíte ke vchodu, začnete tušit, že je tady něco jinak. Jako mravenci se tu rojí obchodníčci, kteří z malých katalogů nabízejí kabelky známých světových značek, ukazují pouzdra s pery Montblanc či nabízejí nejnovější iPhony.

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze

Čína, jejíž ekonomika se stala loni druhou největší na světě, patří v padělání značek ke světovým lídrům , a i když je zde stejně jako u nás jejich prodej zakázaný, trh s padělky tu kvete. A zdá se, že v Šanghaji to všudypřítomné policisty netrápí. Důkazem je i druhý slavný šanghajský fakemarket. Rozkládá se na obrovské ploše v podzemí, přímo za turnikety stanice metra Science & Technology Museum, která je pod dozorem policistů permanentně. Pro lepší představu: vstup do krámů, kde si můžete za pětinu či desetinu ceny koupit nejnovější model iPhonu od firmy Apple, samozřejmě i v "originálním" balení, vůbec nepřipomíná nějakou zatuchlou tržnici. Vypadá podobně, jako byste na pražském náměstí Republiky vystupovali z metra rovnou do luxusního obchodního domu Palladium.

Podívejme se však ještě zpět do "tradičního" Hancity. Čtyřpatrový obchodní dům je plný prosklených krámků s registračními čísly, v nichž se to v klidu hemží kabelkami, oblečením, hodinkami či elektronikou "světových" značek. Prodejci, kteří mohou být dle čínských zákonů za prodej padělků stíháni, přitom své zboží nijak neskrývají. Můžete si tu libovolně vyzkoušet svetry od americké značky Abercrombie & Fitch, sportovní oblečení Mammut či zaručeně hedvábné kabáty se vzory Burberry. Vše samozřejmě za zlomek ceny oproti originálu. Volně se dostanete i k levnějším doplňkům módních značek, jako je například Prada, které prodavačka ochotně vyloví ze šuplíků a předvádí je přímo na pultě.

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze

To nejlepší až za dveřmi

Pro tašky a větší doplňky značek Louis Vuitton, Gucci nebo Prada či hodinky Rolex nebo Breitling však musíte podstoupit cestu do nitra obchodů. "Pojď za mnou," vybídne mě prodavačka Jenny, když kývnu na její nabídku značkových kabelek. Ukáže mi další místnost obloženou taškami, v ruce jí zachrastí klíčky a zadní stěna místnosti s kabelkami se před námi otevře jako v pohádce. Objeví se další kóje obložená taškami, ale ani v ní není vysněný poklad milionů žen. Jen když se posuvná stěna zamkne, odsune se kousek další stěny a odkryjí se nové police. V nich jsou již naskládané kopie vuittonek a jednu z nich mi Jenny nabízí. Samozřejmě je "té nejlepší kvality" a "genuine" - pravá. První otázka, kterou mi pokládá, zní: "Kolik jich chceš?"

Jak poznáte padělek

Nákup "za skvělou cenu" na tržnici na dovolené je pochybný vždycky. Ale jak se vyhnout tomu, aby vás napálil solidně se tvářící prodejce?

Internet je tabu
Téměř žádná značka luxusního zboží neprodává své zboží přes internet. Pravé rolexky nebo hodinky Patek Philippe se dají koupit jen u oficiálních zástupců značky v kamenných obchodech - jejich seznam mívají výrobci na svém webu. Firma Louis Vuitton na internetu prodává, ale jen přes vlastní internetový obchod - zboží odjinud je automaticky podezřelé.

Ďábel je skryt v detailech
Luxusní značky bojují proti padělatelům používáním drobných detailů, které znesnadňují kopírování. Od roku 2002 mají například hodinky Rolex ve spodní části sklíčka laserem vypálenou korunku (symbol firmy) o rozměru zlomku milimetru. Padělatelé se ji časem také naučili vyrobit - cílem však je, aby se jim nevyplatilo kupovat drahé nástroje, které jsou k tomu potřeba.

Hodně zboží, to je hodně podezřelé
Pozor na jakýkoli obchod, kde mají velký výběr zboží. Luxusní značky obvykle vyrábějí v limitovaných sériích, na určité modely se leckdy vedou pořadníky. Plné regály jsou tedy podezřelé.

V Číně se s padělky prostě obchoduje ve velkém, a to nejen ve velkoobchodu, kdy se zboží vozí z továren do přístavů a odtud v kontejnerech do celého světa. I v malém obchodě si můžete kabelek objednat v podstatě tolik, kolik chcete.

Obchod s padělky je i v celosvětovém měřítku obrovský byznys. Podle poslední studie OECD se v něm ročně protočí 250 miliard dolarů, což jsou dvě procenta z veškerého mezinárodního obchodu. A jen mezi roky 2005 a 2007 vzrostl podle OECD o 28 procent.

Také Česko zachycuje zboží s falešnými značkami čím dál více. "Nejrizikovější zemí z pohledu dovozu padělků je dlouhodobě Čína," konstatuje Jindřiška Kubelková z celního odboru Generálního ředitelství cel. Důkazem je pohled na celní tabulky zabavených padělků: v roce 2008 byla jejich celková hodnota miliarda korun, loni 1,8 miliardy a letos od ledna do konce října už jde o 2,8 miliardy korun. Před dvěma týdny celníci v Praze odhalili další padělky značkového zboží, zejména kabelek Louis Vuitton, jejichž originály by na trhu měly hodnotu přes čtvrt miliardy korun. Padělané zboží je podle celní správy v drtivé většině případů přivezeno právě z Číny. Největší podíl na padělcích mají boty, oblečení a doplňky.

Padělky z noční směny

Většina padělků je vyráběna na jihu Číny, především v provinciích Fu-ťien a Kuang-tung, kde od počátku 90. let vznikly desítky tisíc továren.
"Jde o oblast, která se někdy nazývá továrnou světa. Celkem tam sídlí zhruba 60 tisíc manufaktur, v nichž pracuje 44 milionů lidí," říká Roman Seidl, obchodní vicekonzul Česka v Hongkongu. Z těchto provincií, sousedících právě s Hongkongem, jedním z největších přístavů na světě, jde podle něj do světa až třetina všech čínských exportů.

Kromě otevření čínské ekonomiky na počátku devadesátých let k rozmachu výroby padělků přispěl i fakt, že řada známých značek při původním vstupu na trh poskytla tamním výrobcům své licence, když si u nich nechala vyrábět své zboží. Továrny tak chrlí tuny oblečení, bot a doplňků, ale i jakéhokoliv dalšího zboží v čím dál lepší kvalitě. Staré pořekadlo "čím víc pruhů, tím víc Adidas", tedy už zdaleka neplatí. Dnešní "fejky" (od slova fake - padělek) značkových tenisek od těch pravých prakticky nerozeznáte.

Madonna v reklamní kampani značky Louis Vuitton

Madonna v reklamní kampani značky Louis Vuitton

Číňané se navíc zdokonalují i v kopírování složitějších věcí, zdaleka nejde jen o spotřební luxusní zboží. "Podívejte se na tyto obrázky Fiatu Panda a řekněte mi, který z nich je originál," nadhazuje otázku advokát kanceláře Tayler Wessing Nicolai Wiegand, který působí v Šanghaji jako specialista na ochranu duševních práv a v minulých dnech přednášel na Čínském investičním fóru v Praze. Auta jsou k nerozeznání. Jedno však vyrobil Fiat, druhou čínská firma Great Wall Peri, která pandu kompletně okopírovala. Fiat paradoxně soud o ochranu svých práv v Číně prohrál. Soudu se nezdálo, že by šlo o kopii. Kromě pandy si můžete pořídit i čínský Mini Cooper, smart či BMW, koupit si autobus k nerozeznání od německého neoplanu nebo si dát kafe v kelímku se znakem, který jako by z oka vypadl Starbucksu.

Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Panda

Způsobů, jak padělky vznikají, je nepřeberné množství. Řada oblečení či bot, jak neoficiálně popisují podnikatelé v Číně, se vyrábí přímo v továrnách, které šijí legálně pro známé značky. Funguje to tak, že dvě směny vyrábějí legální zboží, načež nastoupí třetí, nelegální noční směna, která vyrábí totéž načerno. "Osobně jsem se s takovým případem nesetkal. Je ale dost běžné, že bývalí zaměstnanci továrny okopírují produkt a pak si postaví továrnu hned vedle a vyrábějí totéž sami," podotýká Wiegand.

Dalším modelem je, že továrny vyrábějí od začátku pouze padělky a jejich vlastníky jsou zločinecké gangy z Číny či Tchaj-wanu. "Máme prokázáno, že příjmy z prodeje padělků jednoznačně podporují teroristické organizace, obchod s lidmi a další nebezpečné aktivity," uvádí mluvčí českého zastoupení Louis Vuitton Martina Lewis. Podle ní je například vyloučeno, aby se originální kabelky této značky šily na zakázku v Číně. Firma si výrobu zajišťuje výhradně sama a kabelky také prodává výhradně ve vlastních obchodech.

Jak jsem podlehla

Ujištění prodavačky Jenny ze šanghajského fakemarketu, že mi nabízí kabelku přímo z továrny originálního výrobce, zní jako dobrý fór. "Mohla bych ti ji prodat za 3 700 jüanů (11 tisíc korun), ale cena pro tebe je dva a půl tisíce. Kdyby to slyšely Američanky, myslely by si, že je to úplně bláznivá cena," spouští Jenny svou tirádu poté, co za mnou cvakly zámky. Zatím se jen usmívám a opakuji, že kabelku nechci, a Jenny pomalu zlevňuje. "Že jsi to ty,moje kamarádka, prodám ti ji za 1 200 jüanů," zní nabídka. Nereaguji, a tak do hry vstupuje ještě malá vuittonka a znova se rozehraje plejáda slev typu dvě za jednu. Když jsme na 400 jüanech, ujišťuje mě Jenny, že je to směšná cena.

Já však zvýšeným hlasem opakuji, že kabelku nechci, a požaduji, aby mě má přítelkyně pustila ven. "Podívej se, já chci udělat byznys," ztvrdnou Jenny rysy a vybídne mě, abych jí na kalkulačku naťukala vlastní cenu, kterou jsem ochotná dát za velkou kabelku. Odmítám, protože ji nechci. Jenny naklepe 350 jüanů a řekne nekompromisně: "Konečná cena."

Hlavou mi letí můj dosavadní život a zastaví se v kobce s falešnými kabelkami. Vyndávám 350 jüanů, Jenny mi umělohmotný "fejk" zabalí do "originálního" textilního pytle Louis Vuitton, pak do igelitky a požádá mě, abych to neukazovala policii. "A kamarádkám řekni, že jsi to koupila za 700," loučí se se mnou.

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze

Padělky kabalek, tašek a peněženek nalezené v meziskladu v Praze

Takhle to dál nepůjde

"Fakemarkety jsou jako obrovská fabrika s tisíci obchody. Je to těžké kontrolovat a těžké zavřít. Co bude s těmi lidmi? Navíc nemáte žádnou jistotu, že policista, když zboží zabaví, tak ho neprodá zase zpátky. Anebo že nemá v této fabrice svůj druhý job," popisuje šanghajskou realitu Wiegand.

Méně kvalifikovaná práce v Číně je prostě drsná a málo placená (průměrná mzda v dělnických profesích činí zhruba tisíc jüanů, tedy tři tisíce korun měsíčně), na druhé straně zisky z padělků obrovské. I když je policie zabavuje, při obrovském množství, kdy se například z Hongkongu jen do USA valí přes šest tisíc kontejnerů s čínským zbožím denně, jde jen o špičku ledovce.

Spíše než represe tak do budoucna může produkci a obchod s padělky zchladit celková změna čínské ekonomiky. "Exportní éra Číny založená na laciné pracovní síle končí. Sami Číňané už nízkonákladový exportní model nechtějí," říká obecně k výhledům čínské ekonomiky profesor Jean-Pierre Lehmann z prestižního švýcarského ekonomického institutu IMD. Čínská ekonomika se chce od exportu, který nyní spolu s investicemi představuje 80 procent hrubého domácího produktu, posunout více k domácí spotřebě. Jak podotýká americký investor a externí profesor pekingské ekonomické univerzity Tsingua Patrik Chovanec, v Číně se díky vládním investicím a omezení vývozu kvůli globální finanční krizi nahromadilo obrovské množství peněz a další růst ekonomiky založený na vývozu je neudržitelný.

A tak není vyloučeno, že do budoucna se cílovou skupinou pro "fejky" stanou spíše než cizinci sami Číňané. Většina z nich navíc kopie nepovažuje za nic neetického. Naopak: k jejich výrobě je podle Číňanů potřeba mít dobré schopnosti, a tak mají na co být hrdí.



Okamura je nesmírně schopný populista, řekl Paroubek v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.