K Zemi se blíží nová kometa

K Zemi se blíží Machholzova kometa. Nejblíž bude v noci na 6. ledna, kdy proletí ve vzdálenosti 51 milionů kilometrů. Nejjasnější by měla být kolem 10. ledna, to bude vidět i malými dalekohledy. Na skutečně tmavé obloze ji prý bude možné zahlédnout i pouhým okem.

Kometa se bude počátkem ledna nacházet poblíž otevřené hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. Svým vzhledem připomíná malý mlhavý obláček.

Bude slabší než galaxie v Andromedě či než byla kometa NEAT letos v květnu. Malými dalekohledy ji bude možné zachytit už od konce prosince a pak až do konce ledna.

"Rozhodně však nečekejte třpytící se vlasatici s ohonem přes půl oblohy. Podle současných poznatků nebude Machholz nebeským divadlem jakým byla kometa Hale-Boppova," varuje přehnané optimisty Miloš Tichý z jihočeské observatoře na Kleti.

Nová kometa C/2004 Q2 (Machholz) je desátým objevem Donalda Edwarda Machholze.

Svůj lov na komety začal Machholz 1. ledna 1975, a jak uvedl v jedné internetové diskusi, od té doby věnoval hledání alespoň nějakou dobu každý měsíc. Spočetl, že už tak strávil přes sedm tisíc hodin. Na objev poslední komety potřeboval 1457 hodin.

Poprvé ji spatřil 27. srpna 2004 nad ránem z kalifornského Calfaxu zrcadlovým dalekohledem s třicetinásobným zvětšením a zorným polem 1,8 stupně. Jevila se jako mlhavý obláček a pohybovala se souhvězdím Eridanus směrem do Zajíce.

Absolutní většina dnes objevovaných komet připadá na velké hledací programy, zaměřené primárně na pátrání po blízkozemních planetkách (LINEAR, Spacewatch, LONEOS, NEAT, Catalina) nebo na družici SOHO sledující okolí Slunce.

"Vizuální amatérské objevy komet, výsledky nekonečných hodin sezení u dalekohledu s okem přitisknutým na okulár jsou vlastně už jen výjimkou," uvedla ředitelka Hvezdárny a planetária v Českých Budějovicích Jana Tichá.

Monument republiky na istanbulském náměstí Taksim. V čele sousoší stojí...