K Zemi se blíží nová kometa

K Zemi se blíží Machholzova kometa. Nejblíž bude v noci na 6. ledna, kdy proletí ve vzdálenosti 51 milionů kilometrů. Nejjasnější by měla být kolem 10. ledna, to bude vidět i malými dalekohledy. Na skutečně tmavé obloze ji prý bude možné zahlédnout i pouhým okem.

Kometa se bude počátkem ledna nacházet poblíž otevřené hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. Svým vzhledem připomíná malý mlhavý obláček.

Bude slabší než galaxie v Andromedě či než byla kometa NEAT letos v květnu. Malými dalekohledy ji bude možné zachytit už od konce prosince a pak až do konce ledna.

"Rozhodně však nečekejte třpytící se vlasatici s ohonem přes půl oblohy. Podle současných poznatků nebude Machholz nebeským divadlem jakým byla kometa Hale-Boppova," varuje přehnané optimisty Miloš Tichý z jihočeské observatoře na Kleti.

Nová kometa C/2004 Q2 (Machholz) je desátým objevem Donalda Edwarda Machholze.

Svůj lov na komety začal Machholz 1. ledna 1975, a jak uvedl v jedné internetové diskusi, od té doby věnoval hledání alespoň nějakou dobu každý měsíc. Spočetl, že už tak strávil přes sedm tisíc hodin. Na objev poslední komety potřeboval 1457 hodin.

Poprvé ji spatřil 27. srpna 2004 nad ránem z kalifornského Calfaxu zrcadlovým dalekohledem s třicetinásobným zvětšením a zorným polem 1,8 stupně. Jevila se jako mlhavý obláček a pohybovala se souhvězdím Eridanus směrem do Zajíce.

Absolutní většina dnes objevovaných komet připadá na velké hledací programy, zaměřené primárně na pátrání po blízkozemních planetkách (LINEAR, Spacewatch, LONEOS, NEAT, Catalina) nebo na družici SOHO sledující okolí Slunce.

"Vizuální amatérské objevy komet, výsledky nekonečných hodin sezení u dalekohledu s okem přitisknutým na okulár jsou vlastně už jen výjimkou," uvedla ředitelka Hvezdárny a planetária v Českých Budějovicích Jana Tichá.

Na 3,3 milionu dětí v Jemenu trpí podvýživou.
Saúdská armáda blokuje jemenské přístavy. Zemí se šíří cholera a hlad

Situace ve válkou sužovaném Jemenu v posledních měsících eskaluje. V zemi chybí jídlo i základní léky. Velkou měrou k tomu přispívá blokáda Saúdské Arábie,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na Slovensku odsoudili exministry, miliardový tendr vyvěsili na nástěnku

Slovenský soud uznal dva bývalé ministry vinnými z machinací při miliardovém tendru. Uložil jim za to dlouholeté tresty. Další tři obžalované, kteří se jako...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.