Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„K volbám nejdeme,“ vyzývaly ironicky německé osobnosti. Voliče klip zmátl

  19:21aktualizováno  19:21
Osobnosti německého kulturního života vyzývají v internetovém klipu Němce, aby šli k zářijovým parlamentním volbám. Využily americký nápad a v prvním díle spotu ironicky nabádají, ať lidé k volbám nechodí. Až druhý vše uvede na pravou míru. Mezitím se ale ozvaly tisíce Němců, ironii nepochopily.

V předvolebním klipu účinkoval i populární hlasatel zpráv na ARD Jan Hofer. | foto: iDNES.cz

Minulý týden se na internetovém portálu YouTube náhle objevilo video, v němž prominentní osobnosti německého kulturního života překvapivě odrazovaly mladé lidi od účasti v parlamentních volbách, které se v zemi uskuteční 27. září.

"Nechoď tam" (Geh nicht hin), naléhali na Němce například hlasatel zpráv na ARD Jan Hofer, populární moderátorka politických diskusních pořadů Sandra Maischbergerová, filmový režisér Detlev Buck nebo slavná houslistka Anne-Sophie Mutterová.

"Možná mi to nebudete věřit, ale já volit nejdu," pravil s vážnou tváří Hofer na videu, které během týdne zhlédlo na 100 tisíc lidí. Tisíce Němců psaly do internetových diskuzí, že se cítí klipem pobouřeni. "Naprostý nesmysl! Já tedy k volbám jdu," reagoval jeden z diváků v diskusním fóru.

V americkém klipu byl víc znát ironie

Podobných reakcí odhalujících nepochopení ironie byly desítky. I Hofer přiznává, že musel odpovídat na tisícovku e-mailů, které dostal od iritovaných přátel a kolegů.

Kolem kontroverzního klipu se strhla diskuze a autoři spotu si začali mnout ruce. Přesně to si totiž přáli. "Byl to kalkul, takovou reakci jsme chtěli vyprovokovat," tvrdí Stefan Gehrke, šéf internetové platformy politik-digital.de, která video ve spolupráci s produkční firmou Probono natočila.

Němečtí tvůrci se inspirovali podobným americkým klipem.

Až po včerejším zveřejnění druhé verze se vysvětlilo, jak byl klip myšlen. "Běž volit!" opakují německé osobnosti v pokračování. Pravdou ale zůstává, že ve srovnání s podobným americkým počinem, jímž se nechali němečtí autoři inspirovat, byla ironie v původní německé verzi mnohem skrytější.

V americkém šotu, který natočil slavný hollywoodský režisér Steven Spielberg, promlouvali voličům do duše filmové hvězdy a hudebníci jako Tom Cruise, Julia Robertsová, Justin Timberlake nebo Snoop Dogg.

"Vote" (Běžte volit), mobilizují nakonec zcela jednoznačně především mladé voliče před prezidentskými volbami, které nakonec vyhrál Barack Obama.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.