Celé metro bude fungovat nejdříve za sedm měsíců od chvíle, kdy do něho voda začala natékat.
Příčin, proč se po záplavě ocitlo metro pod vodou, je několik. Nebyl dodržen původní projekt. Lidé, kteří to měli na starosti, si chyb ani během mnoha let provozu podzemní dráhy nevšimli. V neposlední řadě sehrála své také skutečnost, že nikdo se zatopením metra vůbec nepočítal.
Proč chybějí jména konkrétních viníků? Většinu chyb, které zatopení podzemní dráhy způsobily, udělali pracovníci podniků budujících metro už před mnoha lety. V některých případech se chyby staly ještě v dobách socialistického Československa. Jména lidí, kteří nedodrželi stanovený projekt a normy, leží v archivech, ve kterých je nyní projektanti, stavbaři a policisté hledají.
Přestože je pravděpodobné, že o chybách mohlo vědět i současné vedení Dopravního podniku, zatím je nejisté, zda to policie zjistí a prokáže. Policisté se zatím zdráhají třeba jen naznačit, jestli hodlají někoho obvinit. Ještě několik měsíců budou čekat na znalecké posudky, které v podzemí zpracovávají experti. Magitrát už zadal konrétní firmě zakázku na obnovu metra. Udělal to bez výběrového řízení, což podle zákona ve výjimečných případech může.
Zakázky na opravy jsou rozděleny |
O firmách, které budou opravovat poničenou podzemní dráhu, je už rozhodnuto. V dnešním vydání týdeník Respekt uvedl, že zakázku, která je vyčíslena na šest miliard korun, dostane devět firem. Celou organizací oprav metra byla přitom pověřena soukromá firma Inženýring dopravních staveb, která bývala dceřinou firmou právě Dopravního podniku. Zakázka byla svěřena této firmě bez výběrového řízení. Takovou možnost zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje ve výjimečných případech, například ve stavu časové nouze. To je také argument, jímž Dopravní podnik svůj krok hájí. Inženýring obeslal podle Respektu několik firem. Sedm stanic a všechny tunely opraví podle týdeníku Metrostav, pět IPS Skanska, tři Subterra, dvě Hochtief VSB a jednu Energie Kladno. Nejvyšší suma bude vyplacena za technologie, které byly svěřeny firmám ČKD Praha, IPS Skanska, Siemens, Brema a AŽD Praha. Respekt upozorňuje, že většina těchto firem už s Dopravním podnikem spolupracovala. Některé z nich se podle listu budou muset zodpovídat za chyby, které v minulosti udělaly právě v metru – čeká se jen na závěr vyšetřování. |
REKONSTRUKCE: Co se dělo v metru
První chvíle, kdy padly naděje, že pražská podzemní dráha přestojí povodeň bez úhony, nastala v úterý 13. srpna v půl osmé večer. I přes ochrannou zeď, kterou na poslední chvíli vybudoval v Holešovicích Metrostav, se začalo plnit kolejiště ve stanici Nádraží Holešovice. V tu chvíli ještě existovala možnost, že jinam povodeň nepronikne.
Mezi Nádražím Holešovice a Vltavskou byla totiž v tunelu uzavřena několikatunová tlaková vrata. Voda však začala protékat okolo uzávěru.
Středa 14. srpna, 0:20
Před několika minutami metro přestalo jezdit. Ve všech stanicích nejblíže k řece jsou už půl dne uzavřeny tlakové uzávěry pod eskalátory, které mají zadržet vodu ze zaplavujících se ulic. Do stanice Invalidovna najednou začíná voda přes uzavřená vrata protékat. Je to dvacet minut, co tudy projel poslední vlak s cestujícími.
V tunelu nedaleko Invalidovny praskne zeď. Na konci staré větrací šachty udělali stavbaři místo silné betonové zdi jen slabou příčku. Z Invalidovny teče voda na jednu stranu k Palmovce i opačným směrem na Křižíkovu.
U Palmovky se technikům podařilo zavřít vrata v tunelech. Mezi stanicemi Křižíkova a Florenc to nestihli. Stojí po kolena ve vodě, pak už po pás a musí to vzdát. Ve 3:10 zavřou vrata v tunelu mezi Florencí a Náměstím Republiky. Tady se voda na dvanáct hodin zastaví.
Středa 14. srpna, 4:00
Personál stanice Palmovka musí utík at. Tlakové uzávěry sice vodu v tunelech udržely, ale povolily trubky, kterými vedou kabely okolo uzávěrů. Stavbaři je špatně utěsnili. Voda odtud postupně dotekla až do stanice Vysočanská. V tomto úseku byly tunely otevřené, protože se do nich voda přes Palmovku vůbec neměla dostat.
Středa 14. srpna, 14:00
Kdy se pojede?
Trasa A: Zavřeno 6 stanic. Do konce října se otevře stanice Muzeum, do konce prosince celá trasa. Vlaky budou nadále jen projíždět Staroměstskou a Malostranskou (DP je otevře do března 2003).
Trasa B: Zavřeno 12 stanic. 9. 12. otevřou stanice Anděl a Karlovo náměstí, 16. 12. část z Černého Mostu až na Palmovku, do března 2003 zbývajících šest stanic v centru.
Trasa C: Zavřeny 4 stanice. 12. 10. se otevře Hlavní nádraží, 19. 10. Florenc, 18. 11. (před pražským summitem NATO) celá trasa. Vlaky budou projíždět Vltavskou (má být otevřena do 21. 12.).
Voda prorazila betonový uzávěr v tunelu mezi stanicemi Florenc a Náměstí Republiky. Betonová deska měla být podle projektu vyztužena železnými armaturami, ale nebyla.
Voda teče po trase B pod centrem Prahy a zastavuje se až u tlakového uzávěru u Smíchovského nádraží. V tomto úseku zůstaly tunely otevřené. Byly jediným únikem pro techniky, kteří ve stanicích zevnitř uzavírali vrata pod eskalátory a odřízli si tak cestu od povrchu města.
Středa 14. srpna, 23:15
Na trase A je zatím sucho. V přestupním tubusu mezi trasami A a B na Můstku však povoluje další zeď postavená jinak, než určoval projekt. Místo metr silné železobetonové stěny je slabá příčka. Voda trhá podlahu, proniká do trasy A.
Čtvrtek 15. srpna, 15:00
Voda sahá na trase A až do kolejiště stanice Muzeum. Zatopeno je celkem devatenáct stanic. Stačilo k tomu pět zanedbaných míst: provizorní zeď u stavby nového úseku na Nádraží Holešovice, špatně postavená zeď na Invalidovně, špatně utěsněné průchodky na Palmovce, chybějící železné armatury mezi Florencí a Náměstím Republiky a další slabá zeď na Můstku. Za více než deset let provozu si nikdo zásadních chyb nevšiml. Z poškozených stanic dnes funguje jediná - Smíchovské nádraží.
10 otázek a odpovědí k opravě metra |
1. Co způsobilo zatopení metra? |
Zkáza, kterou povodeň způsobila ve stanici metra Florenc. (28. srpna 2002) |
Jedna z nejpostiženějších stanic pražského metra Národní třída je stále téměř zcela zaplavena vodou. (28. srpna 2002) |
Jedna z nejpostiženějších stanic pražského metra Národní třída je stále téměř zcela zaplavena vodou. (28. srpna 2002) |
1 - Zeď a podlaha na přestupu mezi trasami A a B ve stanici Můstek nevydržely tlak vody. 2 - Voda prorazila betonový uzávěr odtokového kanálu mezi stanicemi Florenc a Náměstí republiky. 3 - Špatně zazděná větrací šachta u pracovní štoly, voda tu z povrchu (Karlína) pronikla do trasy B. 4 - Voda pronikla kabelovými průchodkami a zaplavila Palmovku, Českomoravskou a Vysočanskou. 5 - Praskla zeď oddělující metro od stavby nové trasy C. (Vysvětlivky: Hvězda - místa, kudy pronikla voda. Šipka - směr, kterým se voda rozlévala. Zámek - tlakové uzávěry, které byly včas uzavřeny. |